Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe, hoe, ja hoe eigenlijk?

Ik heb wat rond gelezen, maar eigenlijk nog niet echt concreet gevonden wat je nou precies moet doen....Ik bedoel, ik heb een idee voor korte kinderverhalen. Wellicht 1 kort verhaal, of hopelijk met een vervolg. Dat is leuk, zo op je eigen computer, maar wat doe ik daar nou mee? Is er iemand of iets die mij er mee verder kan helpen het uit te breiden? Ik heb het stuk al op proeflezen gezet, wat aardige reacties gehad en nu? Ik heb geen flauw idee hoe ik verder moet. Hoe doet iedereen dat? Schrijf je eerst een boel dingen en ga je daarmee naar een uitgever? Maak je een eigen site en zet je ze daar op? Plaats je ze in blogs? Mijn grootste wens is, zoals bij de meesten, dat het een boekje gaat worden. Ik vind het doodeng, heb geen enkele ervaring, maar toch wil ik er graag verder mee. Binnenkort start ik sowieso met een cursus om verder te leren. Maar wat doe je nou met alles wat je al geschreven hebt? In mijn geval gedichten en korte verhalen/ columns en 1 kort kinderverhaal. Ben bang niet serieus genomen te worden, maar het zo op mijn pc laten staan wil ik ook niet! Help!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me handig om dat te bespreken met iemand die hier verstand van heeft en jou goed kent. Je vertelt dat je binnenkort een cursus start om verder te leren, is het niet wat om dit dan aan je docent(e) te vragen? Ook denk ik dat het een goed idee is om het boek Handboek voor Schrijvers van Maaike Molhuysen & Louis Stiller aan te schaffen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
goeie tip FS, bij zoveel vragen moet je echt de basis hebben
Dankjewel Dries. :o tbeckeringh, Het lijkt me een goed idee om ook eens te kijken bij het subforum 'Het schrijfproces' (dat staat onder salon) Vooral de topics over goede schrijfcursussen en schrijfboeken, hier staan mijn ervaringen ook bij.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik deel even mijn ervaring met je. Aan mijn eerste kinderboekenproject begon ik in 1995. Ik heb het resultaat naar verschillende uitgevers gestuurd, had een paar keer bijna beet - maar net niet. Daarna heb ik in 2002 een prentenboek geschreven. Rondgestuurd naar een stuk of zeven uitgeverijen. Bijna beet - maar net niet. Een uitgever zei dat ik meer kans zou maken met een manuscript voor oudere kinderen. Dus daar ben ik toen, in 2005, mee begonnen. Intussen kreeg ik een opdracht van een uitgeverij uit de ronde van 2002. Daar vloeide mijn debuut uit voort, Tandenpoetsen!, in 2008. Het manuscript voor kinderen vanaf negen jaar is in april 2009 verschenen. Inmiddels ben ik vier kinderboeken rijk. Zo kan het gaan. Met vallen en opstaan dus, en met veel geduld.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn doel was indertijd: ik wil een kinderboek schrijven en publiceren; dat het in de winkel ligt! Toen ben ik gaan terugredeneren in stappen. Heb vervolgens een stappenplan gemaakt en ben met de eerste stap begonnen. De eerste stap is natuurlijk het schrijven. Dan kijken welke uitgever bij jouw verhalen past. Ga naar een bieb, of kinderboekenwinkel en bekijk de boeken. Kijk op de websites van die uitgevers hoe zij een ms aangeleverd willen hebben, bel ze desnoods op. Schrijf een geweldige begeleidende brief bij je manuscript (ms) Leg je ms een tijd weg. Kijk er na een maand weer naar. Is het goed? Ben je tevreden? Als het een kinderboek is: gaat het over de lezer? Herschrijf,( het schrijfproces leer je in de cursus, als het goed is.) Dan stuur je je werk op naar bijv. drie uitgevers. Sommigen zullen zeggen dat je alle uitgevers moet benaderen, maar let gewoon goed op hun fonds en wat daar bij past, en dan is het wachten geblazen. In de cursus zal ook veel aan bod komen. Maar dit is hoe ik het heb gedaan, en met het gewenste resultaat gelukkig. Ik wens je veel succes.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Helga, geduld, las ik net bij jouw stukje. Zeer herkenbaar. En tbeckeringh, je ms, of een van je verhalen, opsturen naar een ms-beoordelingsbureau is ook nog een tip. Zij kunne nl. heel goed aangeven wat er goed aan is en waar nog aan geschaafd moet worden. Dat bespaart je mogelijk een hoop afwijzingen van uitgevers, die doorgaans geen inhoudelijk commentaar geven op je werk. Nu dan, succes maar weer

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag tbeckering, waarom die focus op het resultaat, op wat je 'moet doen?' Ik denk niet dat er een 'routebeschrijving' is, die voor iedereen geldt en die wij voor jou kunnen verzinnen. In jouw woorden lees ik een soort haast, vanwaar die haast? Waarom niet gewoon genieten van de woorden die je schrijft, wat het schrijven met je doet, en jezelf de tijd geven om een vorm te vinden...?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees geen haast. Wel een duidelijke vraagstelling. Hoe wordt een idee een boek? Het veronderstelde verlangen om uiteindelijk een boek in je handen te hebben is op de hele SOLsite duidelijk waarneembaar. Misschien wel grondslag voor de site. Dat je ondertussen ook kunt genieten van het schrijven is evident. Waarom doen zoveel mensen het anders? En het vinden van je eigen weg doe je onder meer door andermans ervaringen, kennis te horen en die te verweven met je eigen manier van aanpakken; die andere ervaring hoeft dan ook niet verzonnen te zijn. Empirisme. Nu ja, ik steek mijn licht ook op bij anderen, wat ik wil weten vraag ik, zo leer ik en zo lees ik dat ook bij tbeckering. Op zichzelf wel eens met de idee van jezelf tijd geven en het schrijven je eigen maken.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor al jullie bruikbare reacties! Daar kan ik wat mee! Haast heb ik overigens niet hoor, dat is een misinterpretatie. Ik heb wel een doel en ik ik denk, als ik die voor mezelf niet stel, dan blijf ik ronddwalen, ik ken mezelf. Fijn in elk geval dat iedereen zo mee denkt. Nogmaals dank! Denk dat ik de cursus bij SOL ga doen, die hebben ook een cursus kinderboeken schrijven, toch?