18 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Vergoeding bijdrage bundel

23 juni 2026 - 20:13

Hi! Al een tijdje speel ik met het idee een bundel uit te brengen met verzamelde verhalen over een bepaald onderwerp. Voor deze bundel wil ik lotgenoten vragen hun ervaringen te delen en alle interviews uiteindelijk verwerken tot een waardevol boekwerk.

Nu vroeg ik mij af of het hierbij gebruikelijk is om de bijdragers een vergoeding te geven? En zo ja, waar moet ik dan ongeveer aan denken?

Alvast bedankt!

15 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juni 2026 - 9:50

Dag Noni,

Als jij mensen interviewt, de interviews verwerkt en redigeert, opmaakt en uitbrengt in boekvorm, dan is het resultaat jouw werk. Bij mijn weten is het niet gebruikelijk om geïnterviewden geld te geven - sterker nog, het zou zelfs een beetje icky kunnen voelen om geld te krijgen voor het delen van mijn ervaringen. De mensen willen hun verhalen met je willen delen of niet. Een financiële prikkel heeft daar weinig plaats in, denk ik.

Wel is het belangrijk dat je hun een kans geeft om het werk - voordat je het uitbrengt - te lezen en hen te vragen of ze zich kunnen vinden in jouw portrettering van hun ervaring. Ook is het netjes om hen op de hoogte te houden van de publicatie, en een gratis exemplaar te sturen - zulke dingen.

1 maand 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
24 juni 2026 - 12:08

Een financiële prikkel zou niet nodig hoeven zijn, maar je wilt ook niet dat je bijdragers kosten maken. Dus geef ze reiskostenvergoeding als je ze vraagt ergens heen te komen, en bied ze bijvoorbeeld broodjes en drinken aan (of koffie en een appelpunt) als je ze 's middags interviewt.

Maar het ligt er helemaal aan hoe jij dat verder organiseert.

16 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
24 juni 2026 - 20:51

Ik probeer even de andere kant te bekijken: stel, ik heb aandoening/ervaring/inzicht X en jij wilt deze/dit gebruiken voor een 'waardevol boekwerk'. 

Ik zou dan vragen: waaruit bestaat de waarde van het boekwerk? Voor welke doelgroep is het boekwerk waardevol? Waar komt mijn verhaal terecht, en waarom daar?

Het kan ook in esthetisch opzicht een waardevol boekwerk worden, misschien met foto's. Wie bepaalt hoe ik in beeld kom (met mijn eventuele aandoening)? Wie heeft het copyright van mijn foto's? Hoe ga je dit organiseren? Wie verzorgt de correctie, redactie, lay-out, de druk?

Stel dat het in financieel opzicht een waardevol boekwerk is - je kan er een flink aantal van slijten; je maakt een goede omzet. Wie bekostigt de oplage? Voor wie zijn de revenueën?

Nu vroeg ik mij af of het hierbij gebruikelijk is om de bijdragers een vergoeding te geven?

Als je mensen vraagt hun wellicht kwetsbare verhaal te vertellen, mag er gerust iets tegenover staan.
En zo ja, waar moet ik dan ongeveer aan denken?

Je kan de toekomstige bijdragers uitleggen wat de kosten zijn, indien je het boekwerk in eigen beheer wilt uitbrengen. Je zou er een gezamenlijk project van kunnen maken, waarbij ieder behalve zijn verhaal een deel van de kosten doneert (en dan zou je ook de opbrengsten eerlijk moeten delen). Dus daar hangt het van af: wat is de waarde van het waardevolle boekwerk en hoe organiseer je de totstandkoming ervan?