Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vanuit België publiceren bij een Amerikaans Publishing House?

28 mei 2024 - 16:22

Nu, ik ben me geheel realistisch over mijn kansen om bij een Amerikaanse uitgeverij opgepikt te worden. Maar, om aan mijn eigenlijke vraag te komen, laat ons er even van uitgaan dat die stap 100% zonder problemen in orde komt.

Is het realistisch, vanuit een financieel standpunt, om vanuit België een boek bij een Amerikaanse uitgeverij te laten publiceren? Of betaal ik me dan blauw aan belastingen, btw, etc? Ik vind niet onmiddellijk Belgische (of Nederlandse) auteurs die in het Engels schrijven en in Amerika (of het VK) uitgeven. Is de reden hiervoor puur de taalbarrière? Of heeft het eerder iets te maken met fiscaliteit en dergelijke zaken?

Een beetje een heel domme vraag misschien, maar wel eentje waar ik niet onmiddellijk een antwoord op vind.

 

Mvg.
Jonas

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
28 mei 2024 - 19:04

Je zou kunnen proberen je werk bij een literair agent onder te brengen. Zo iemand heeft daar kennis van en ervaring mee. 

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2024 - 11:50

Klinkt gewoon als inkomsten in het buitenland, daar kun je toch de belastingdienst naar vragen? Een snel google-rondje leert:

Woont u in Nederland en heeft u inkomsten, vermogen of bezit in het buitenland? Dan geeft u in uw belastingaangifte alle inkomsten aan (wereldinkomen). Om te voorkomen dat u daardoor in meerdere landen belasting moet betalen, heeft u in Nederland recht op een vermindering van de verschuldigde inkomstenbelasting.

Je hoeft niet per se een andere schrijver te vinden die in een vergelijkbare situatie zit. Iedereen die uit al dan niet artistiek werk inkomsten in Amerika heeft, zit in dezelfde situatie, lijkt mij.

*Edit: ik had een googlesearch gedaan en vond resultaten voor Nederland, maar vermoedelijk heeft de Belgische belastingdienst hier zijn eigen pagina over.