Lid sinds

4 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is mijn recht

In een boek staan 15 verhalen van verschillende schrijvers. De uitgever vroeg mij vervolgens of ik hier 15 nieuwe gedichten bij wilde schrijven. Ik heb de toezegging gekregen dat ik dan voor mijn gedichten zou worden genoemd in de 'Colofon en in alles'. Ik heb geen vergoeding gekregen, omdat ik tevreden was met het noemen van mijn naam (Instagramaccount). Voorafgaand werd er op de socials van de uitgever reclame gemaakt over wat je kon verwachten in het boek. Er werd echter niets gezegd over mijn gedichten. Ik heb contact daarover opgenomen en er is sorry gezegd, daarna is mijn naam wel toegevoegd aan de berichten. Na het uitbrengen zijn er weer berichten geweest, o.a. om mensen te bedanken, maar weer werd ik niet genoemd. Ik was daar weer niet blij mee en heb dat laten weten. Nu wordt er aangegeven dat ze niet weten hoe ze mij tevreden moeten houden, terwijl ik mijn verwachtingen heb gebaseerd op de toezegging van tevoren. Zou anders niet weten wat het 'Colofon en alles' anders in zou houden. Het enige wat ik eigenlijk vraag is het noemen van mijn naam als ze het over het boek hebben, verder niets. Is dit teveel gevraagd of is er inderdaad een overtreding op het auteursrecht?

Tweede vraag. Het boek is goed verkocht en ze willen een tweede druk laten maken. Zouden ze hiervoor toestemming aan mij moeten vragen m.b.t. mijn gedichten? (Er is geen contract of zoiets, waar dergelijke dingen in zijn afgesproken). Wel heb ik alles schriftelijk bewaard.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Bij juridische zaken is het altijd moeilijk om advies te geven, omdat wij niet weten wat er wederzijds afgesproken is en wat de bedoelingen/verwachtingen daarvan zijn.

Het boek is goed verkocht en ze willen een tweede druk laten maken. Zouden ze hiervoor toestemming aan mij moeten vragen m.b.t. mijn gedichten? (Er is geen contract of zoiets, waar dergelijke dingen in zijn afgesproken).

Je zou bij de tweede druk bezwaar kunnen maken tegen het publiceren van je gedichten - maar nogmaals: wij weten niet wat er afgesproken is. Je zou in elk geval een contract kunnen eisen voor die tweede druk, zodat je de afspraken schriftelijk hebt en erop terug kunt vallen, indien nodig.

Daarnaast bestaat er natuurlijk de Auteurswet (link van de overheid werkt momenteel niet). Die biedt handvatten in kwesties als deze.

En je kan een bezoekje brengen aan een Juridisch Loket.

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mariska,

Het gaat hier niet zozeer om auteursrecht, maar om een overeenkomst waarvan jij vindt dat die geschonden is.

Voor een overeenkomst is het niet nodig dat deze ondertekend is. Als je een brood bij de bakker vraagt, dan is dat juridisch ook al een overeenkomst.

Het is daarom van belang wat precies de overeenkomst is. En staat die in een email of is deze op andere manier vastgelegd? Als het alleen mondeling is, dan wordt het moeilijk, want dan kunnen ze het gewoon ontkennen of zeggen dat ze iets anders gezegd hadden.

Als er niks is vastgelegd, dan heb je zoals Therese al zei een mogelijkheid bij de tweede druk. Immers het auteursrecht ligt bij jou en kun je die tegenhouden (er is immers niks vastgelegd). Dus dan creeer je een onderhandelingspositie.

Lucas

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

De eerste fout die is gemaakt is dat je geen contract hebt en dat de termen van de overeenkomst niet precies zijn. "Colofon en in alles" is niet specifiek genoeg natuurlijk, en dat merk je nu ook.

Auteursrecht gaat alleen over de vermelding van jouw naam in het boek en de voorwaarden voor (her)gebruik. Niet over vermeldingen elders. Maar aangezien je over dat hergebruik ook geen afspraken hebt gemaakt is het ook lastig om er (juridisch) op terug te komen.

Ik denk dat dit een goede les is dat je zaken op papier moet zetten. Ook al lijkt het niet zo belangrijk. Je moet jezelf bij dit soort dingen steeds afvragen hoe het zou voelen als iemand niet doet wat afgesproken is, en dan kom je vanzelf uit op een contract zodat je iemand er later aan kunt houden.

Overigens vind ik het ook wel erg makkelijk en vrij onprofessioneel van de uitgever om zo vaag te blijven.