Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

songteksten in een boek verwerken

Mag je zomaar songteksten, onder vermelding van de artiest, in een boek gebruiken of heb je daar toestemming voor nodig?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ook op songteksten rust Auteursrecht; je kunt ze niet zomaar opnemen in je boek. Dat is namelijk publicatie c.q. exploitatie. Heb je die rechten? Ga voor zekerheid en probeer (schriftelijk) toestemming te krijgen van de rechthebbende. Overigens is de uitvoerende artiest niet altijd ook de rechthebbende van de tekst. Dat kan de songwriter zijn en/of de uitgeverij dan wel platenmaatschappij. Voor meer info: https://www.muziekenrecht.nl/auteursrechten-muzie…

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel. Voor het gemak dus gewoon maar songteksten gebruiken die ik zelf bedenk van artiesten die niet bestaan.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou... als een (stuk van) een bepaalde songtekst treffend is, dan is het voor de lezer veel aantrekkelijker om die te gebruiken, denk ik. Ik zou denk ik de bestaande tekst in mijn verhaal opnemen en mij later bekommeren om de auteursrecht-vraag. Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben dan hoor ik het graag!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
70 jaar na de dood van een componist is een liedje/melodie rechtenvrij. Of als de componist voor die tijd de rechten vrijgeeft. Anders is "Redelijk gebruik" een optie. Redelijk gebruik is een juridisch beginsel dat stelt dat je auteursrechtelijk beschermd materiaal onder bepaalde omstandigheden mag gebruiken, zonder dat daarvoor toestemming van de auteursrechteigenaar is vereist.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou... als een (stuk van) een bepaalde songtekst treffend is, dan is het voor de lezer veel aantrekkelijker om die te gebruiken, denk ik. Ik zou denk ik de bestaande tekst in mijn verhaal opnemen en mij later bekommeren om de auteursrecht-vraag. Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben dan hoor ik het graag!
Songteksten zijn (zoals hier boven gezegd) echt auteursrechtelijk beschermd. Die mag je dus nooit integraal overnemen. Je mag eventueel een frase of twee uit een liedje citeren, dat is 'fair use', maar als het meer wordt ga je over de grens. Songtitels mag je wel gebruiken. Hetzelfde geldt voor 'gewone' poëzie. Je mag geen gedichten citeren waar nog auteursrecht op rust. Je mag dus wel een sonnet van Shakespeare citeren, maar niet de tekst van 'Angie' van de Rolling Stones. Mocht je echt een songtekst willen gebruiken, moet je toestemming vragen. De eerste halte is dan Buma Stemra, die in elk geval weten bij wie je moet zijn. https://www.bumastemra.nl