Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

vergoeding voor een gedicht

wie heeft ervaring met het verkopen van je eigen gedicht aan een bedrijf of instelling? Er is mij gevraagd een Haiku aan te leveren, die voor niet commercieële doeleinden wordt gebruikt. We hebben het nog niet gehad over de vergoeding. Ik vind dat gratis geen optie is, er moet m.i. wel iets tegenover staan. Wat zou een redelijke vergoeding zijn? Een Haiku mag dan heel kort zijn, een goede Haiku schrijven is net zo'n moeizaam proces als een langer gedicht schrijven.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben je een nog onbekend schrijver dan zou ik het voor een niet-commercieel doeleinde doen voor naamsvermelding en een boekenbon.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zou een redelijke vergoeding zijn?
De meest redelijke vergoeding die ik ken is 1 euro per regel. Dat is dan 3 euro voor 1 haiku.
Een Haiku mag dan heel kort zijn, een goede Haiku schrijven is net zo'n moeizaam proces als een langer gedicht schrijven.
Smaken en inzicht verschillen - misschien heb je gelijk.
Er is mij gevraagd een Haiku aan te leveren, die voor niet commercieële doeleinden wordt gebruikt.
Dat zou ik als een eer beschouwen. Elke sufferd met een smartphone kan een haiku maken. Er is zelfs een app voor. Die app is gratis. Dan is 3 euro berekenen voor een haiku ruikend naar afzetterij.
We hebben het nog niet gehad over de vergoeding.
Dat is logisch.
Ik vind dat gratis geen optie is, er moet m.i. wel iets tegenover staan.
Ik vind dat niet. Als gratis geen optie is voor jou en je weet niet wat het dan wel waard is - want dat vraag je ons/mij - wees dan dapper genoeg om dat bedrijf 1000 euro te vragen voor jouw haiku. Dat er iets tegenover moet[?] staan is logisch - maar dan denk ik ongeveer in de orde van [grote] - hmm ... een chocolade letter H. Omdat Nederland toch een knettergek land is - zou ik het zeer op prijs stellen dat je mij een seintje geeft als dat bedrijf van je jou 1000 euro wil betalen - voor 1 haiku. Als je het echt wil weten kijk dan op Etsy. Daar bieden ze er honderden aan. En ... behalve de haiku - ook de kaart en de envelop. Al voor minder dan 1 euro/stuk. Ook op Alibaba heb ik een haiku gevonden - iets duurder ... uche ... Daar kost het 30 US dollar. Maar, dan krijg je meteen 100 mooie kaarten met tekst en envelop in een geschenkdoos. Die arme sloeber die die haiku heeft geschreven zal amper een cent hebben gekregen voor het schrijven van 100 haiku`s.