Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Door royalties gekort op uitkering?

Beste forum, Na 20 jaar trouwe loondienst eindigt mijn contract binnenkort. Ik heb recht op een uitkering. Nu heb ik vorig jaar een boek gepubliceerd, waar ik per april/mei een auteursvergoeding (royalty) over ga ontvangen. Deze royalties hoor ik op te geven als inkomen aan het UWV. Of ik daardoor gekort wordt op mijn uitkering beslist de 'beoordelaar van het UWV'. In mijn ogen zijn royalty een vergoeding van werk uit een eerdere periode, en zou het niet terecht zijn als ik wordt gekort. Heeft iemand hier ervaring mee? Tot welk oordeel kwam toen de 'beoordelaar' ? Alvast hartelijk dank voor jullie reactie! Groeten, Marian

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik in mei dit jaar mijn royalties ontvang, geef ik dat eind van het jaar op aan de belasting, want ik ontvang het bedrag in dit jaar. Dus ik denk niet dat er wordt uitgegaan van een vergoeding over werk uit een eerdere periode, simpelweg omdat je dat bedrag 'nu' ontvangt en dus 'nu' inkomen hebt, en niet vorig jaar.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens de belastingdienst mag je, naast een uitkering, een X bedrag bijverdienen zonder gekort te worden. De belastingdienst en de kamer van koophandel kunnen je hier meer over vertellen.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Een (gratis) afspraak met het juridisch loket is gauw gemaakt. Bellen kan ook tijdens het spreekuur. Dan heb je zekerheid. Of gewoon even wachten tot je wel een beoordelaar toegewezen krijgt. Je uitgever kan daarnaast ook ervaring hebben met dit soort vragen. Online zou ik zo'n soort vraag, net als medische vragen, nooit stellen. of beantwoorden. Vriendelijks, Mender Marinus