Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezer nalatig?

Heb een hele nare ervaring met een proeflezer en ik vraag me af wat je recht dan is als je een script aan een proeflezer laat lezen waarvan van te voren is afgesproken dit script niet aan derden door te zullen geven maar dit toch is gebeurd door de proeflezer. Proeflezer had het script meer dan een half jaar in bezit. Zegt steeds bijna klaar te zijn maar later blijkt het script pas halverwege te zijn gecorrigeerd. Zegt steeds het wel te zullen mailen maar ontvang aldoor geen mail, ik moet er zelf achteraan met de vraag. Ik begrijp best dat er een lange tijd overheen kan gaan maar op een gegeven moment wil je toch wel een keer verder. Proeflezer zelf geeft ook hele tegenstrijdige verhalen over het script, dat (zogenaamd?) niet meer op een computer zou staan en het gecorrigeerde script zelf op een USB-stick had geplaatst en ook is verdwenen. Lang verhaal vol tegenstrijdigheden die ik hier liever niet uitgebreid neerschrijf. Ik hoop dat ik dit een beetje duidelijk heb uitgelegd, het is een lastige kwestie. Je weet dan niet meer wat je nu wel of niet meer moet geloven. Kortom: als blijkt dat er iets niet klopt en het script is verdwenen, wat is je recht dan? Ook al gaat het nog 'maar' om een proefscript dat bijna af was. Het is wel jouw eigendom. (Er staat ook een colofon bij). Hoe kom je erachter dat iets achter je rug om is uitgegeven? Als dit al zou gebeuren (ja dergelijke gedachten spoken daarna wel door hoofd bij zoiets).

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moet ik begrijpen dat jij op je eigen pc of op je eigen externe harde schijf of usb-stick geen exemplaar hebt bewaard van je eigen manuscript? Heb je deze persoon betaald voor deze dienst? Indien niet, dan ga je toch gewoon elders.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
als blijkt dat er iets niet klopt en het script is verdwenen, wat is je recht dan?
Niks. Er is geen wet tegen het kwijtraken van dingen. Bovendien heb jij het manuscript uit eigen vrije wil aan deze persoon gegeven, dus die mag ermee doen wat hij, kwijtraken incluus. Het enige wat hij niet mag is het uitgeven of verspreiden. Want het auteutsrecht ligt bij jou. Als je bang bent dat deze persoon zal claimen dat het zijn werk is, dan vind je in onderstaande link een aantal tips waarmee je kunt zorgen dat je later kunt bewijzen dat het auteursrecht bij jou ligt: http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/152995/
Hoe kom je erachter dat iets achter je rug om is uitgegeven?
Per toeval. Er is niemand die dit voor je gaat naspeuren, in ieder geval niet voordat je bent uitgegeven. Bewaking van auteursrecht is de verantwoordelijkheid van de auteur.
Als dit al zou gebeuren (ja dergelijke gedachten spoken daarna wel door hoofd bij zoiets).
Tja, nou, voordat je hierover nachten wakker gaat liggen: Je weet hoeveel werk, geluk en tijd het kost om een boek uitgegeven te krijgen. Iemands onafgewerkte tekst stelen is mogelijk een van de minst effectieve vormen van diefstal op aarde. Bedenk dat er heel wat andere mogelijkheden zijn dan kwade intenties jou je tekst afhandig te maken. (Zou het kunnen dat jouw proeflezer geen zin meer had om het werk af te maken en dat de aangehaalde computerperikelen een smoes zijn om dat niet rechtstreeks te hoeven zeggen? Dat zou flauw van hem zijn, maar meer ook niet.) Tot slot dit even van dit mijn hart: "Proeflezer nalatig?" Je hoort mensen diep dankbaar te zijn als ze de moeite willen nemen om jou te helpen door heel het verhaal te lezen en te becommentariëren, gratis en voor niets en met besteding van ontzettend veel tijd.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Heb een hele nare ervaring met een proeflezer en ik vraag me af wat je recht dan is als je een script aan een proeflezer laat lezen waarvan van te voren is afgesproken dit script niet aan derden door te zullen geven maar dit toch is gebeurd door de proeflezer.
Weet je zeker dat dit gebeurd is?
Kortom: als blijkt dat er iets niet klopt en het script is verdwenen, wat is je recht dan?
Je recht is het auteursrecht (zie links die Diana hierboven geeft).
Hoe kom je erachter dat iets achter je rug om is uitgegeven?
Door het te constateren. Het moet er dus eerst echt zijn. Dan moet het ook echt duidelijk om hetzelfde verhaal gaan, of minstens er ontzaglijk veel op lijken zodat van plagiaat sprake is.
Heb een hele nare ervaring met een proeflezer
Gaat het om een proeflezer van Schrijven Online? Zo ja, dan graag even een berichtje.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het script uiteraard zelf bewaard. Onbetaald en natuurlijk was ik hier aanvankelijk heel blij mee dat die persoon dit wilde gaan doen. (Ondankbaarheid kun je me dus niet gaan verwijten). De mogelijkheid dat het niet afgemaakt zou kunnen worden om welke reden dan ook, ook hier heb ik aan gedacht. Ik denk dan: zeg dit dan gewoon inplaats van om de hete brei heen te draaien, we zijn volwassen en op die manier is dat veel duidelijker. Openheid schept duidelijkheid. Maar goed, dat is niet gebeurd. Het gaat niet om een proeflezer van Schrijven Online. Bedankt voor het antwoord.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan het ook zijn dat hij/zij een smoesje bedacht omdat je zo aandrong? Ik kan me voorstellen dat een vrijwillige proeflezer die waarschijnlijk ook nog andere dingen aan zijn/haar hoofd heeft, daar op een bepaald moment de kriebels van krijgt. Ik zou al heel dankbaar zijn met een manuscript waar al de helft van gecorrigeerd is.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien een tip voor de volgende keer. Ik geef nooit een heel manuscript tegelijk aan mijn proeflezers. Niet omdat ik ze niet vertrouw, het zijn schatten die alleen het beste met me voor hebben. Maar voor jou misschien een manier om nooit je hele manuscript tegelijk bloot te geven en dus in een keer alles kwijt te kunnen raken (per ongeluk of expres). Voor een proeflezer is het niet meteen zo'n lang verhaal. Als ze telkens een klein fragment te lezen krijgen is het voor hen ook beter te doen, leuker en het kost hen niet zoveel tijd.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aandrong? Nee, pas na enige tijd vroeg ik of het een beetje ging met proeflezen uit belangstelling. Zou er zelf ook een hekel aan hebben als iemand aan zou dringen natuurlijk. Mijn vorige proeflezers kregen een kort fragment, dat werkte beter. Uit een kort fragment kun je ook al veel opmaken. Daar kun je veel aan hebben. En elke opmerking is wat waard, ook de kritische, je leert er wat van, ze kregen afloop ook een gratis exemplaar (van het boek). Dit was een uitzonderlijke situatie, waarbij ik in vertrouwen meer tekst gaf omdat er zo op aan werd gedrongen dat graag te willen lezen en corrigeren. Vandaar. Ik weet nu al wat meer, bedankt.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het is vreemd dat een proeflezer al een half jaar je ms in bezit heeft en dat het ineens weg is. Dat kan natuurlijk, maar op de pc en usb weg geloof ik niet. Als iets eigenaardig overkomt, dan is dit meestal ook zo. Ik zou het maar zo snel mogelijk naar andere proeflezers opsturen. Dit lijkt me niets meer te worden. Zelf heb ik nooit negatieve ervaringen met proeflezers gehad. In de meeste gevallen hoefde ik nog geen maand te wachten. Vergeet die proeflezer. Het zou heel stom zijn als die zelf met het verhaal aan de haal gaat. Misschien ken je familie of vrienden van haar.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een script uitgeven kan via bepaalde uitgevers heel snel. (Bv. via POD). @ Tja, Stel dat als ik wel vrienden of familie van die proeflezer zou kennen wat schiet ik er mee op, ik bedoel: wie zegt wat waar is? Daar zou ik niet eens een antwoord van verwachten. Ik steek mijn energie nu liever in het script, het is te waardevol om nog langer te wachten en allerlei toestanden eromheen te hebben. Het scheelt misschien wel dat er al een kort fragment van het script te lezen is op mijn site.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik bedoel met die familie/vrienden dat ze misschien wel kunnen vertellen of er iets met haar aan de hand is. Ach, vergeet dat ook maar. Je kunt je energie inderdaad beter ergens anders insteken.

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ze het uitgeeft, kun je natuurlijk een kort geding aanspannen. Aangezien er waarschijnlijk mailverkeer of iets dergelijks is geweest, sta je dan ook vrij sterk, want er blijkt dat zij aan het pronken is met andermans veren. Je hebt dan als je het een beetje slim aanpakt ook meteen mooie media-exposure voor je boek.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DanielBoás, geeft niet dat het al een oud topic is. Maak ik zelf ook wel mee op dit forum. Sommige onderwerpen zijn tijdloos. Nu lees ik het weer terug en heb me niet meer verdiept in de proeflezer. Weet ook nog steeds niet wat er gebeurd is ermee. Heb het manuscript inmiddels herschreven. Hoe het verder gaat is nog steeds afwachten. Het schrijven van een (goed?) boek kan soms jaren duren. Dit geeft niet, beter iets te lang erop gezeten hebben dan te gehaast wegsturen.