Uitgever publiceert zonder ons akkoord
Beste forumlezeres of lezer,
Met dit bericht wilden wij even jullie mening en tips. alvast bedankt voor jullie reacties! :)
Met onze vereniging hebben wij een boek klaar. Wij hadden een nederlandse uitgever gevonden die het boek wou uitgeven. Op zijn site staat vermeld dat hij geen contract gebruikt maar ik vraag hem er toch naar. Zijn antwoord was dat hij de auteur vrij wil laten. (Uit respect ga ik hier geen namen noemen.) We stuurden het manuscript door en de cover. We vermeldden dat we de registratie van het boek op naam van de vereniging willen. Hij zette het manuscript dat we in WORD doorstuurden om in pdf. Ik voerde hiervoor nog verschillende correcties uit omdat er afwijkingen waren ten opzichte van onze versie. Idem voor de cover.
Na een tijd vermelde hij dat registratie op naam van de vereniging niet kon in Nederland. Ik zei hem dat wij de e-book-versie nochtans wél op die naam hadden kunnen registreren in België bij de boekenbank. Wij kregen hierop nog eens een 'neen' van zijn kant. Om het iets persoonlijker te hebben voor hem stelde ik voor te registreren op naam van 'twee voornamen, naam van de vereniging'. Uiteindelijk registreerde hij enkel op de 'twee voornamen'. Als ik hem zei dat wij hiermee niet akkoord konden gaan omdat er op deze manier geen link was naar de vereniging herhaalde hij dat registreren op naam van LifeFocus niet ging.
Iemand van de Boekenbank zette voor mij nog eens op mail wat de mogelijkheden zijn om het toch op naam van de vereniging geregistreerd te krijgen en ik mail hem dat door. Opnieuw krijg ik twee mails met het antwoord dat het niet mogelijk is. De dag dat wij dan beslissen dat wij het proces met hem moeten stoppen omdat hij niet gedaan krijgt wat wij nodig hebben, stuur ik hem ons standpunt en meld dat we het dan maar zelf gaan moeten uitgeven. Ik vraag tegelijk ook ons isbn nummer aan bij de boekenbank.
De dag erna mailt hij me om te zeggen dat hij het nog één keer zal proberen en twee uren later ontvang ik al antwoord dat het hem toch gelukt is om op naam van de vereniging te registreren.
Eerlijk gezegd vond ik dit toch wel een vreemde bedoening. Hoe konden wij immers vertrouwen hebben na al dit? Daarom bleven wij bij ons standpunt. Ik krijg van hem een héél boze mail met verwijten ten aanzien van mijn persoon, ten aanzien van de vereniging en blablabla met zijn standpunt:
1) Ofwel gaan jullie door met ons en het boek verschijnt volledig aan jullie eisen tegemoet komend.
2) De vereniging betaalt ons een schadevergoeding van 350 euro, voor al het geleverde werk
3) De vereniging weigert verder medewerking en kiest voor eigenbelang. In dat geval zal het boek gewoon verschijnen en leverbaar blijven tot de schade onder punt 2 vernoemd is verhaald.
Voor punt 1) hebben wij, denk ik, veel geduld gehad. Hij kon het niet registreren op de naam die wij wilden en als wij dan uiteindelijk zeggen dat wij de samenwerking stoppen kan hij het plots wél en 'moeten' wij dan maar met hem verder. Eerlijk gezegd vind ik deze 'druk' niet mooi.
Voor punt 2): Op zijn site staat dat hij kosteloos uitgeeft. Bovendien is zijn pdf en zijn cover voor ons niet bruikbaar daar zijn logo er op staat. Ook hadden wij onze eigen versie al. Het is dus zeker niet zo dat wij zijn versie kunnen gebruiken voor de toekomst. Waarom moeten wij dan betalen??
Punt 3) kan dus al evenmin want hij heeft niet onze goedkeuring voor publicatie.
Ik schrijf hem dat wij bij ons standpunt blijven waarop hij ons een factuur van 350euro toestuurt. Onmiddellijk zend ik een aangetekende brief om deze factuur te betwisten. Drie dagen later en veel denkwerk verder schrijf ik hem een mail om hem voor te stellen dat ik gewoon even tot in Nederland kom om die zaak toch eens 'life' uit te klaren. Dit, omdat ik denk dat het 'face-to-face' misschien eenvoudiger is.
Hierop hoopte ik een positief antwoord te krijgen maar uiteindelijk ontving ik alweer een boze mail met verwijten aan mijn adres, aan het adres van de vereniging en dat het boek ondertussen danig met negatief karma besmet is zodat het nooit een succes meer kan worden. (!??)
s'Anderendaags zie ik dat het boek op zijn site staat en zo ook via het centraal boekhuis bij bol.com, vindboek.nl, ako.nl en vermoedelijk dan maar bij het totale klantenbestand van centraal boekhuis (zij hebben zo'n 2500 klanten). Ik zag daar dan ook twee isbn nummers staan.
Eigenlijk vinden wij deze hele zaak héél bedroevend en eerlijk gezegd hadden wij dit oncorrecte gedrag nooit verwacht. Hoe kunnen wij hiermee verder want dit is voor dat boek uiteindelijk toch geen goede situatie als ik het zo mag noemen. Wij hebben totaal geen zicht op wat ermee gebeurt en hebben gewoon het gevoel dat dit boek ons 'ontnomen' is.
Bij centraal boekhuis en bureau isbn konden wij wel terecht om ons verhaal te doen maar zij kunnen hiertegen niet reageren omdat dit een zaak tussen uitgever en auteur is. Zij vertelden me wel dat het niet kon en mocht wat hij deed en dat wij naar de rechtbank konden om onmiddellijk stopzetting te eisen van deze gang van zaken. Maar de rechtbank betekent een proces en dat willen wij toch effe vermijden. Ondertussen kregen wij alweer een mail van hem waarin hij schrijft dat de betalingstermijn van twee weken verstreken is. Ai ai ai . Vandaar dat ik het super zou vinden om met de vereniging ergens terecht te kunnen. En vandaar dat ik hier een tekstje schrijf. Wie weet heeft iemand van jullie raad!
Dankjewel voor je reactie :) :) :)
Ik begrijp dat jullie in
Ik denk dat het zonder
Zonder alle ins en outs exact
Thérèse schreef: Dan zou je
Dat zou ik zeker ook niet
Tegelijkertijd kan ik me niet
Thérèse, helaas gaat het bij
Ik ben er vrij zeker van dat
Daarnaast bol.com,
*
*