Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Bestaand gedicht in het verhaal verwerken

Hoi allemaal, Ik ben bezig met een boek maar zou hier door het verhaal heen graag gedichten willen verwerken... Het gaat hier om bestaande gedichten van bekende of minder bekende schrijvers. Is dit toegestaan als ik de originele auteur vernoem? Groeten.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties, En wanneer de auteur overleden is? Edit: Ik heb het al gevonden... Het auteursrecht op een werk vervalt zeventig jaar (te rekenen vanaf de 1e januari) na het overlijden van de maker van het betreffende werk. Ik vraag me nu alleen af, of gedichten van bijv. Jan Campert, die nog steeds onder een uitgever staan ook vrij zijn van auteursrechten.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb ook gedichten in een verhaal verwerkt, maar zet wel de naam erbij. Waarom zou dat niet mogen? Je ziet ook regelmatig liedjes in een tekst?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook gedichten in een verhaal verwerkt, maar zet wel de naam erbij. Waarom zou dat niet mogen? Je ziet ook regelmatig liedjes in een tekst?
Dat mag niet (zonder toestemming) omdat het gaat om het publiceren van iets dat van iemand anders is. De enige die erover mag beslissen of en zo ja, onder welke voorwaarden die toestemming gegeven wordt (tegen betaling van een geldbedrag of niet, of enkel onder naamsvermelding) is de rechthebbende. Dat is de auteur (of zijn erfgenamen als deze is overleden) of de uitgever.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thico, Campert is in 1943 overleden, dus pas in 2013 mag je zijn werk publiceren zonder dat je daar rechten over moet betalen. Met het antwoord van Tja kan je helemaal niets, want wat zij schrijft is absoluut niet correct. @Tja: Ik corrigeer regelmatig manuscripten voor een uitgeverij. Onlangs kreeg ik een ms onder ogen waarin twee liedteksten stonden. Ik heb de auteur toen geadviseerd de componisten en tekstschrijvers toestemming te vragen. Die is verleend. Vraag je die toestemming niet, dan ben je strafbaar volgens de Auteurswet. Logisch natuurlijk, want jij zou het ook niet leuk vinden als iemand gratis met jouw werk aan de haal gaat. Overigens, citaatrecht is weer van een geheel andere orde, zie artikel 15a Auteurswet. Zie ook http://www.emerce.nl/achtergrond/auteursrecht-cit…