Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

consignatie en percentage

Hallo iedereen, ik heb veel rondgekeken op de site, maar of ik lees er over heen of het is me niet helemaal duidelijk. Mijn vraag is: ik mag mijn boek dat in april verschijnt, in consignatie bij diverse boekhandels leggen. Als ik 20% vraag is dit dan 20% van de netto verkoopprijs? Stel het boek gaat 12,50 kosten, de boekhandel krijgt 20% = 2,50. Ik ontvang per verkocht boek 10 euro. Of moet ik van die 12,50 eerst 6% BTW afhalen, het boek kost dan 11,75, en daarover 20% rekenen? Wie helpt? bedankt!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je kunt de boekhandel een voorstel doen. Gewoon zeggen dat 20% of 2,50 voor hem is.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ja, die percentages zijn altijd van de netto verkoopprijs. Dus zonder BTW. Dus als de verkoopprijs 12,50 is en het percentage 20% dan moet je per verkocht boek (12,50/106*20) € 2,36 afdragen. Makkelijkste is als jij ze voor de verkoopkosten minus € 2,36 een factuur stuurt. Leg ook vast hoe en wanneer leveringen en retouren geregeld zijn. Hoe snel kun je leveren als de voorraad uitverkocht is, en hoe snel (en hoeveel) mag je terughalen als het niet loopt zodat je het elders kunt verkopen. Overigens staat in jouw rekenvoorbeeld een veelgemaakte fout. Je neemt 6% van de bruto verkoopprijs, dat is wat anders dan de prijs zonder btw. De bruto verkoopprijs is 106%. Daar moet je dus mee rekenen. @Tja, als je de boekhandel de keus geeft zal deze in dit geval voor € 2,50 kiezen en niet voor 20%. Lijkt me een onduidelijk voorstel.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik maak altijd een formulier dat ik de boekhandel laat ondertekenen en zelf onderteken. Daarop staat: Titel/auteur Aantal exemplaren afgeleverd Verkoopprijs Inkoopprijs Datum En wanneer ik de restanten en het geld ophaal. Ik ga meestal uit van ongeveer 30%. Maar ik zet gewoon de prijzen op het formulier, niet de percentages. In jouw geval zou ik iets doen van Verkooppprijs 12,50, inkoopprijs 8,75. Dus voor elk verkocht boek betaalt de boekhandel mij 8,75.