Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Plagiaat ontdekt. Wat moet ik nu doen?

Hallo, Ik ben nieuw op dit forum, omdat ik een zeer belangrijke vraag heb. Ik heb plagiaat ontdekt bij een boek dat is uitgegeven bij een bekende POD uitgeverij. Ik heb de auteur een mail gestuurd, maar ik wil graag weten of dit voldoende is. Ik wil namelijk niet aansprakelijk zijn voor het feit dat ik zoiets niet heb gemeld bij de uitgeverij waar het oorspronkelijke boek is uitgegeven. Aangezien het hier gaat om een internationale bestseller en hele zinnen, inclusief stukken van complete dialogen en de verhaallijn in feite precies hetzelfde is... wil ik hier niets mee te maken hebben. Ik hoor graag jullie reactie. Alvast bedankt voor jullie hulp. Groetjes, Tassie1300

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het melden bij de uitgeverij waar het oorspronkelijke boek is uitgegeven. Waarom zou jij aansprakelijk zijn? Je hebt er niets mee te maken en de uitgever zal blij zijn dat je het gemeld hebt. Blij bij wijze van spreken dan.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Wiske heeft gelijk, de melder kan niet aansprakelijk worden gesteld als het klopt. En voordat er actie ondernomen wordt, moet zoiets toch eerst goed onderzocht worden. Dus van smaad/laster kan geen sprake zijn tenzij je het aan de grote klok hangt voor er iets is onderzocht. Ik had de uitgever als eerste gemaild. De auteur weet dit waarschijnlijk donders goed.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke bedankt voor jullie reacties. Ik zal kijken wat ik doe, want ik wil eigenlijk niet degene zijn die het meldt. Maar ik heb een reactie terug van de 'auteur' en zij vindt het geen plagiaat, want zij heeft over 'echte' mensen geschreven in plaats van vampiers en weerwolven. En het gaat volgens haar over totaal andere gebeurtenissen, ja dat is natuurlijk wel zo, maar er gebeurt precies hetzelfde alleen is de setting anders. Maar er zitten zinnen tussen die exact hetzelfde zijn, en soms wel 3 zinnen achter elkaar of stukjes dialoog die vrijwel hetzelfde zijn, maar dan zijn het andere namen van de personages... Ik weet zeker dat zij dit ook donders goed weet... en volgens mij zit het hele boek er vol mee, ik heb nu alleen een paar bladzijden letterlijk eruit gehaald en gecontroleerd. Ik snap ook niet dat iemand zo dom kan zijn om dit te doen.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, natuurlijk vindt de 'auteur' het geen plagiaat. Waarom wil jij niet degene zijn die het meldt? Als dit met mijn boek zou gebeuren zou ik dat graag willen weten en je alleen maar dankbaar zijn, en de uitgever ook. Als ik zie dat iemand een auto openbreekt hou ik ook mijn mond niet.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je er niets mee te maken wil hebben, kun je het dan niet anoniem melden aan de uitgever van het boek dat volgens jou geplagieerd wordt?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
ik heb een reactie terug van de 'auteur' (...) er zitten zinnen tussen die exact hetzelfde zijn, en soms wel 3 zinnen achter elkaar
Aangezien de rechten bij de auteur van het oorspronkelijke werk liggen, en de publicatierechten bij de uitgeverij, heb je je mail aan de verkeerde persoon gericht. Je zou dus de uitgeverij kunnen inlichten, en het verder aan haar overlaten. De uitgeverij licht de oorspronkelijke auteur wel in, en zal - indien ze dat nodig vindt - stappen ondernemen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb er nog eens goed over nagedacht. Het is inderdaad mijn plicht om het te melden nu ik hiermee in aanraking ben gekomen. Ik zal het binnenkort melden. Bedankt!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het naast melden aan de uitgeverij van het oorspronkelijke werk ook aan de POD-uitgeverij melden.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik zou het naast melden aan de uitgeverij van het oorspronkelijke werk ook aan de POD-uitgeverij melden.
Waarom? Denk je niet dat de uitgeverij die het werk oorspronkelijk heeft uitgebracht, dat zelf zal doen? Als ze het nodig acht?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Er komen wel meer vreremde dingen voor. Zo zag ik een hele tijd geleden een verhaal van iemand die een wedstrijd heeft gewonnen. Ik weet niet waarom maar ik had het gevoel dat er iets niet klopte. Dus googlen. Wat bleek? Het winnende verhaal was al een aantal jaren eerder als boek op de markt verschenen. Ik heb de wedstrijdorganisatie ingelicht en mij werd gevraagd om wie het ging. Eerst wilde ik de naam niet noemen, toch maar gedaan, want ik vond het fraude. Geen reactie weer gehad. De oorspronkelijke uitgever inlichten lijkt mij ook voldoende.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is belangrijk de rechthebbende als eerste in te lichten: misschien heeft die wel toestemming gegeven, of weet die er al van en loopt er al een rechtzaak. Dat weet je niet. Ik begin zo'n discussie meestal voorzichtig: "Ben je er van op de hoogte dat daar en daar teksten (tekeningen) van jullie gebruikt worden?" Als ze het niet wisten, kunnen ze zelf kijken, en dan weten ze het zelf ook. Dan kunnen ze zelf kijken of ze stappen tegen de overtreder willen ondernemen. Want dat hoort bij het recht: ze kunnen het laten gaan. Als een kennis van mij het zou doen, zou ik die wel eerst aanschrijven om problemen te voorkomen.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet maar zo denken, als iemand jouw boek zou plagiëren, zou je dan niet willen dat mensen jou of andere instanties daarvan op de hoogte brachten? :)