Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

verantwoording citaten/info

Dag medemensen allemaal, ik heb een vraag voor een verhaal waarmee ik bezig ben. Het gaat over de manier van citeren en ik kom er niet uit. Dit stond eerst onder een andere naam (topic) ik heb er nu iets anders boven gezet omdat ik toch nog een vraag heb. De vraag is: In een kort verhaal laat ik de schrijvers van een paar boeken spreken. 1. Met name genoemde schrijvers citeren letterlijk uit hun eigen boek. 2. Met name genoemde schrijvers zeggen dingen, die neerkomen op samenvattingen uit hun boek. 3. Een fictief personage zegt dingen die gebaseerd zijn op info uit een boek. Wat moet ik in deze gevallen onder het verhaal zetten qua citaatverantwoording enz. opdat ik niet in de problemen kom? Uiteindelijk is het fictie waarin wel werkelijke feiten worden genoemd. Wie kan mij helpen met bovenstaande vragen? Alvast dank jullie.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Juist, bij het laatste bericht over citeren, maart 2009, staat dat die functie niet meer werkt. Lastig zoeken dan.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Suma, welke functie werkt niet? Volgens mij gaat het bericht dat je bedoelt over het citeren op het forum. Wat heeft dat met de zoekfunctie of met jouw vraag te maken? Als ik in de zoekfunctie rechtsboven citeren intik vind ik genoeg. Bijvoorbeeld: http://www.schrijvenonline.org/forum/108493 Overigens: dit is geen research-vraag. Research-vragen gaan over de inhoud van je verhaal. Ik heb hem verplaatst.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
En dan even een kort antwoord: Je mag in principe mensen alleen citeren met dingen die ze echt gezegd hebben. Als je gaat samenvatten of parafraseren dan is het geen citaat meer. De mensen die je dan 'citeert' vinden dat misschien niet leuk. Daar zou je dus best wel eens problemen mee kunnen krijgen. Die kans is een stuk kleiner als je ze letterlijk citeert. In een eerder onderwerp heb ik ook wel eens de zaak van Herman Brusselmans tegen Ann Demeulenmeester aangehaald. Brusselmans beledigde haar in zijn boek en moest na een rechtszaak bakzeil halen. Wees dus erg voorzichtig. Over het algemeen is in dit soort zaken belangrijk of de lezers de bekende persoon erin herkennen. Als je Pietersen vervangt door Petersen dan zal dat weinig uitmaken. Zelfs een karakterschets of uiterlijke beschrijving kan in een rechtszaak belastend worden gevonden. Uiteindelijk maakt het in dit soort gevallen dus niet zoveel uit wat er in de wet staat, maar welk risico op een rechtszaak je bereid bent te lopen. Hoe je een citaat opmaakt maakt overigens niet uit. Daar zijn geen wetten of regels voor, alleen conventies. Zoek daarvoor op citaat vormgeven: http://www.schrijvenonline.org/search/apachesolr_…