Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

co-writer contract

Hallo, Ik ben van plan om samen met iemand anders een boek samen te stellen. We zijn van plan om daartoe een contract op te laten stellen om de verdeling van het eventuele "winst" percentage goed vast te leggen. Heeft iemand tips hoe je dit het beste kunt doen? Hoe zit het trouwens met de vergoeding/salaris voor een co-writer. Zijn daar tarieven voor? Hetzelfde geldt als je als schrijver wordt ingehuurd door een artiest om een biografie te schrijven. Zijn daar vergoedingen/salaris tarieven voor?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik heb je opmerking om per mail te reageren weggehaald. Dit is een forum en het beantwoorden van vragen speelt zich dus op het forum af. Zo leren anderen er ook nog wat van en hoeft niet iedere vraag steeds opnieuw beantwoord te worden. Wat betreft je vragen: - co-auteurs delen meestal gewoon de royalties. Als jij de twee auteur inhuurt kun je wel wat afspreken. Ik zou dan een percentage doen van jouw netto royalties-opbrengst. - voor ghostwriters (zo heet dat als iemand je inhuurt voor het schrijven van een boek) zijn in het Engelse taalgebied vast wel standaardcontracten te vinden. In Nederland gebeurt dit minder vaak en bestaat naar mijn weten geen standaardcontract.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijft dat het gaat om de verdeling van de winst? Let hierbij op dat je een duidelijk onderscheid maakt tussen winst en omzet. Winst is omzet minus kosten. Misschien wist je dat al, maar soms is hier onduidelijkheid over. En hebben partijen een heel andere verwachting... Je kunt ervoor kiezen om de winst procentueel te verdelen en dit vast te leggen in de overeenkomst. Deze verdeling zou ik maken naar rato van de inspanning die beide auteurs geleverd hebben. Omvat het boek bijvoorbeeld 100 paginas en schrijf jij 80 paginas en de co-auteur 20 paginas? Dan krijg jij 80 procent van de winst, hij/zij krijgt 20 procent. Je kunt er ook voor kiezen de co-auteur 'af te kopen'. Je geeft de auteur een vast bedrag (bijvoorbeeld 1000 euro). Hiermee koop je zijn rechten af. Deze rechten houden onder meer in het mede-auteursrecht, het mede-eigendomsrecht en het recht op (een deel van de) opbrengst. Leg alles vast in een overeenkomst die je eventueel door een jurist laat controleren. Dit kan bijvoorbeeld (gratis?) bij een rechtswinkel. Of bij een rechtsbijstandskantoor? Misschien zijn er wel standaardovereenkomsten te downloaden op internet hiervoor. Dat weet ik niet. Vr. Gr.