Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

contractonderhandeling met educatieve uitgever

Beste schrijvers, Momenteel ben ik bezig te onderhandelen met mijn (educatieve) uitgever. Het is de eerste keer dat ik iets publiceer dus ik ben geheel onervaren. Het forum heeft me al een heel eind op weg kunnen helpen maar ik zou jullie nu toch graag om specifiek advies willen vragen. Het gaat om een dun humoristisch boekje gericht op alle studenten van Nederland met een redelijke commerciële potentie. Om het bot te zeggen: het is geschreven om centjes te verdienen en niet zo zeer uit een literaire passie. Zowel de uitgever als ik denken dat het boekje een goeie kans maakt om enkele duizenden exemplaren en misschien zelfs meer te verkopen. In het eerste contract kreeg ik een royalty van 10% over ieder boek maar excl btw ÉN excl de reguliere boekhandelskorting. Omdat het boekje niet veel meer dan 10E zal gaan kosten had ik het idee dat er dan vrijwel niets meer overblijft om die 10% van te berekenen. In het tweede voorstel kreeg ik wel meer auteursexemplaren (15 ipv 5) en stijgende royalty's (12,5% bij 2500 en 15% bij 5000) bij nieuwe drukken - maar bleef de reguliere boekhandelskorting ervan af gaan. Volgens de uitgever is dit standaard in de educatieve wereld en is het getoetst door het Nederlandse Uitgevers Verbond. Is er iemand met ervaring die me tips kan geven? Mag ik tevreden zijn met dit eerste contract voor een beginnend auteur of word ik 'opgelicht'? Alvast heel hartelijk dank!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Dat de 10% ex.btw is volledig normaal en staat zelfs in het modelcontract: http://www.vvl.nu/content/68/47/modelcontracten.h… Betekent ex boekhandelskorting niet juist dat het over het bedrag wordt berekend voordat die korting eraf is (dus het hogere bedrag)? Dat lijkt me in ieder geval gebruikelijk. Maar ik zie niet zoveel contracten meer tegenwoordig, dus daar kunnen de gepubliceerde auteurs hier meer over zeggen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
In het eerste contract kreeg ik een royalty van 10% over ieder boek maar excl btw ÉN excl de reguliere boekhandelskorting. Omdat het boekje niet veel meer dan 10E zal gaan kosten had ik het idee dat er dan vrijwel niets meer overblijft om die 10% van te berekenen.
Een uitgever kan je niet uitbetalen over andermans inkomsten, zoals de btw (inkomsten van de staat), en de boekhandelskorting (inkomsten van de boekhandelaar), dus die gaan er eerst af, en over wat resteert, krijg jij je honorarium. Opgelicht word je niet, maar je kunt ook andere afspraken maken, bijvoorbeeld over een uurtarief of een mix van royalty en uurtarief, of een afkoopsom.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het eerste contract kreeg ik een royalty van 10% over ieder boek maar excl btw ÉN excl de reguliere boekhandelskorting. Omdat het boekje niet veel meer dan 10E zal gaan kosten had ik het idee dat er dan vrijwel niets meer overblijft om die 10% van te berekenen.
Een uitgever kan je niet uitbetalen over andermans inkomsten, zoals de btw (inkomsten van de staat), en de boekhandelskorting (inkomsten van de boekhandelaar), dus die gaan er eerst af, en over wat resteert, krijg jij je honorarium. Opgelicht word je niet, maar je kunt ook andere afspraken maken, bijvoorbeeld over een uurtarief of een mix van royalty en uurtarief, of een afkoopsom.
Uurtarief? Die volg ik niet helemaal.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een normaal contract, opgelicht word je niet.
Het is naar mijn idee geen normaal contract. Normaal is: je boekje kost 10,60 (voor het gemak). Je trekt er 6% btw vanaf. Blijft er over 10 euro. Van die 10 euro krijg je 10% dus 1 euro. We noemen dat: je krijgt 10% van (bruto minus btw). Er zijn ook uitgevers (bij mij zijn dat uitzonderingen) die je een royalty geven over netto. Dan halen ze van die 10 euro eerst de boekhandelskorting (bij gewone boeken vaak 40%, bij studieboeken vaak minder 30 of 20 ). In jouw geval, het is geen echt studieboek, denk ik dat er 40% vanaf gaat. Dus krijg je 10% van 6 euro is 60 cent en dat lijkt me erg laag. Tenzij je boek rijkelijk geillustreerd wordt, dan krijgen illustrator en schrijver vaak samen 10% van bruto.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat de 10% ex.btw is volledig normaal en staat zelfs in het modelcontract: http://www.vvl.nu/content/68/47/modelcontracten.h…
In het modelcontract staat niet die 10%. Dat mag niet van de NMA. Maar er staat wel in een bijlage wat de gemiddelde royalty's zijn die uitgevers de laatste jaren hanteren (dat mag wel, dat is onderzoeksresultaten weergeven :D ). En daar staat 10%. Maar een modelcontract kan dus ook heel goed een ander percentage bevatten en toch het modelcontract zijn. De uitgever moet dat namelijk zelf nog invullen, evenals het aantal gratis exemplaren dat je krijgt (vaak tussen de 10 en 20). Overigens geldt dat contract met name voor proza. Vaak niet voor educatieve uitgaven. Dus ik denk dat veel educatieve uitgevers een ander contract hanteren. Die van mij in ieder geval wel.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf krijg ik als educatieve auteur met heel veel ervaring al jaren 10% van ... enzovoort. Aan een boek dat 10 euro kost houd ik per exemplaar ongeveer 67 cent over. Die boekjes heb ik op mijn royalty-overzicht staan, maar ik heb ook boeken die (meer dan) 40 euro kosten. Het blijft telkens ongeveer 67% wat overblijft van de verkoopprijs. In de zomer heb ik geprobeerd te onderhandelen over 12%. Helaas voor mij: zonder resultaat. Ik vond een hogere royalty-percentage meer dan redelijk: van mij als auteur wordt steeds meer verwacht in vergelijking met vroeger. Ga ik jullie niet mee lastigvallen, maar wat ik maar wil zeggen: 10% is heel gangbaar en dat je meer krijgt naarmate de oplage stijgt is goed onderhandeld!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
In het eerste contract kreeg ik een royalty van 10% over ieder boek maar excl btw ÉN excl de reguliere boekhandelskorting. Omdat het boekje niet veel meer dan 10E zal gaan kosten had ik het idee dat er dan vrijwel niets meer overblijft om die 10% van te berekenen.
Een uitgever kan je niet uitbetalen over andermans inkomsten, zoals de btw (inkomsten van de staat), en de boekhandelskorting (inkomsten van de boekhandelaar), dus die gaan er eerst af, en over wat resteert, krijg jij je honorarium. Opgelicht word je niet, maar je kunt ook andere afspraken maken, bijvoorbeeld over een uurtarief of een mix van royalty en uurtarief, of een afkoopsom.
Uurtarief? Die volg ik niet helemaal.
Je kunt een boek schrijven, en een tarief afspreken voor de uren dat je er (gemiddeld) aan werkt.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, dank voor de reacties! Ik volgde zelf ook de redenering van Zjors. De royaltyverhoging bij hogere verkoop (op zich een mooi onderhandelingsresultaat) zou alsnog zwaar te verduren hebben door het aftrekken van de boekhandelskorting. Die 2,5 of 5% extra zal dan niet veel uitmaken. In het (literaire) standaardcontract wordt de boekhandelskorting niet afgetrokken. Als het nou een specialistisch boek was met weinig commerciële potentie had ik het niet zo'n punt gevonden - dan is het fijn dat zij het risico willen dragen. Ik denk er nu aan voor te stellen om bij verkoop van meer dan 2500 de boekhandelskorting er wel af te trekken. Dan hebben zij in eerste instantie geen risico, en als het een succes wordt dan zijn we allebei blij. Wat denken jullie?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar nu zegt Therese dat de boekhandelskorting er altijd afgaat (omdat de uitgever niet kan uitbetalen over andermans inkomsten, wat me heel plausibel lijkt) en Zjors zegt soms (in onredelijke gevallen, als ik het goed begrijp). Hoe zit dat dan?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Het hangt er (mede) vanaf via welke verkoopkanalen (1) een werk verkocht wordt, en in welke vorm (2): 1. boekwinkel, boekenclub, additionele verkoopkanalen (relatiegeschenken, ledenwerfacties). In het laatste geval ontvangt de auteur 10% van het bedrag dat door de uitgever wordt ontvangen; in het tweede geval wordt de royalty berekend op basis van de door de boekenclub vastgestelde ledenprijs; en in het eerste geval op basis van de door de uitgever vastgestelde verkoopprijs - alles vrij van btw. 2. Voor een werk, uitgebracht in paperback en/of in gebonden uitgave ontvangt men andere royalties (lees: minder) dan voor een werk in pocketvorm. Dit volgens Modelcontract.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor, Therese. Die percentages staan niet in het Modelcontract, dat mag niet van de NMA. Die vult de uitgever in op je contract. En ja, die lijken vaak erg op elkaar, maar verschillen bij mij ook per uitgever. :D Er is namelijk wel een overzicht van wat gebruikelijk is. En bij al die verschillen spreek je nog steeds over het Modelcontract. Mijn boek 'Pas op, Tirza!' kwam gelijktijdig op de markt in paperback en in gebonden vorm. Beide percentages zijn 10% van bruto. (Dus winkelprijs minus de 6% btw). Dus niet lager dan je voor een pocket zou krijgen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trouwens, boekenclub: percentages verschillen bij mij van 2,5% tot 10%. Relatiegeschenken varieert van 10% tot 50% van netto-opbrengst.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Percentages worden in overleg ingevuld (*), en voorschotten ook, dat klopt. Voor paperback en gebonden vorm ontvang je als auteur hetzelfde honorarium, maar voor een pocket (een kleine paperback) welzeker een lager. Waarom, weet ik niet. (*) Toch worden de percentages en de staffeling wel als standaard gezien, laten we zeggen: te beginnen met tien procent, afhankelijk van of je de royalties deelt met een illustrator (dan wordt een verdeling gemaakt).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zou kunnen, dat je voor een pocket minder krijgt. Daar heb ik geen ervaring mee. Maar in #14 schreef je dat je meer krijgt voor een pocket ;) Ik denk dat je daar minder voor krijgt omdat de prijs zo laag is. Iedereen moet daar waarschijnlijk genoegen nemen met een kleiner hapje van het mariakaakje in plaats van van de grote koek. Ook de uitgever zal er denk ik minder aan verdienen. Per boek dan. Er worden er doorgaans meer van verkocht.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dat zou kunnen, dat je voor een pocket minder krijgt. Daar heb ik geen ervaring mee. Maar in #14 schreef je dat je meer krijgt voor een pocket ;)
Ja, klopt:
Voor een werk, uitgebracht in paperback en/of in gebonden uitgave ontvangt men andere royalties (lees: minder) dan voor een werk in pocketvorm.
Het is juist andersom. :o Lees voor minder in dit citaat: meer.
Ik denk dat je daar minder voor krijgt omdat de prijs zo laag is. Iedereen moet daar waarschijnlijk genoegen nemen met een kleiner hapje van het mariakaakje in plaats van van de grote koek. Ook de uitgever zal er denk ik minder aan verdienen. Per boek dan. Er worden er doorgaans meer van verkocht.
En het vervaardigen kost minder, qua materiaal. Verdere productiekosten zullen wel ongeveer gelijk liggen.