Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Royalties

Hai hai, Vraagje, wat is een beetje een redelijk iets voor royalties? Ik ken bijv. Boekscout en die geven je maar 10% van de opbrengst van je boek. Is dat niet erg weinig, of is het altijd zo rond die %-en? Lieve groetjes

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 % is heel normaal, ook bij reguliere uitgevers. Meer krijgen over het algemeen alleen de topauteurs die meer dan 3000 exemplaren per boek verkopen. Er zijn ook genoeg (reguliere) uitgevers die minder geven, tussen de 5 en 10 %.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Nicole, ik zie dat je veel vragen hebt. Vergeet je niet ook gewoon de zoekmachine van deze site te gebruiken? En het onderdeel balie?

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai hai, Bedankt Favake :) Oh, sorrie Dries, ben net nieuw hier en probeer het allemaal zo goed mogelijk te plaatsen, thnx vor de tip hoor. Grtjs, Nicole

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, De uitgever die mijn boek uit gaat geven, is min of meer gelieerd aan mijn werk. Maar zij geven standaard 15% en ook dat vind ik erg weinig. Op zich ben ik wel in onderhandeling voor meer. Het klinkt misschien wat verwaand maar het is echt waar, van mijn eerste kinderboek zullen er in zo'n twee jaar waarschijnlijk wel een stuk of 2000 verkocht worden. Kan ook zo maar meer zijn. Lang verhaal maar ervan uitgaande dat je zoveel verkoopt of (ruim) boven de 3000 verkoopt, wat kun je dan vragen? Wat mag je dan vragen? Ik moet er wel bij zeggen dat ik mazzel heb met mijn moeder, die voor mij prachtige schetsen heeft gemaakt (die dat ook professioneel kan en doet)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Basje Ik vind 15% meer dan netjes. Kinderboekenschrijvers en helemaal debutanten moeten het vaak met 5% - 10% doen. 10% is sowieso standaard (kinderboeken/volwassenboeken). Soms is het zo dat je vanaf een verkoop van 2000 exemplaren (kinderboeken) hogere royalties krijgt (ik krijg geloof ik na 2000 verkochte boeken 15% of 20% royalties, weet het zo niet uit mijn hoofd).

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hangt er ook vanaf waar het percentage over gerekend wordt: over de nettoverkoopprijs of over de netto-opbrengst. In het eerste geval worden de royalty's berekend over de verkoopprijs-btw, in het laatste geval over de verkoopprijs-btw en dan nog eens de boekhandelskorting (40%) eraf. Dat scheelt dus aanzienlijk en kan het hele verschil tussen een percentage van 10% of 15% teniet doen. Altijd kijken naar het percentage EN naar de grondslag.