Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boekomslag en copyright

Weet iemand of het is toegestaan een foto van een schilderij te gebruiken als boekomslag, als het doek in je eigen bezit is? Of is dan alsnog toestemming nodig van de kunstenaar die het schilderde?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me wel dat er toestemming nodig is. Je mag toch ook niet "De nachtwacht" fotograferen en die foto vervolgens als cover gebruiken?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Als er nog copyright op rust moet je toestemming van de kunstenaar hebben, tenzij het schilderij een klein onderdeel van een grotere foto is. Ook moet je toestemming hebben van de fotograaf (maar dat ben je zelf in dit geval neem ik aan). Misschien even vragen aan Rudolf (http://www.schrijvenonline.org/gebruiker/rudolf). Die heeft een boek uitgebracht met een schilderij op de cover

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De nachtwacht is misschien een uitzondering omdat de maker al 70 jaar dood is ;). Maar als een schilderij, boek of CD in je bezit is, betekent dat niet automatisch dat je het zonder toestemming mag vermeerderen. Toestemming van de rechthebbende is nodig, en in het gunstigste geval vindt die het een hele eer om op een boek te komen. Altijd even vragen dus!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn geval heb ik de kunstenaar om toestemming gevraagd. Ik begrijp dat jij het werk in huis hebt. Je kunt de kunstenaar, als die het werk heeft gesigneerd, googelen en contact met hem/haar opnemen om om toestemming te vragen. Het copyright blijft uiteraard wel bij de kunstenaar.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het schriftelijk laten vastleggen dat je toestemming hebt van de kunstenaar om zijn schilderij te gebruiken als boekcover. Auteursrecht blijft namelijk altijd eigendom van de maker van het werk. Daarnaast is het ook nog van belang na te gaan of de schilder de enige rechthebbende is. Leg je het schilderij namelijk onder een scanner en maak je als het ware een digitale reproductie ervan, dan blijft het auteursrecht bij de schilder. Maak je een foto, waaruit creatieve inbreng van de fotograaf blijkt (belichting, uitsnede, perspectief etc.) dan wordt het auteursrecht van die foto toegekend aan de fotograaf. In dat geval heb je dus twee personen die hun toestemming moeten verlenen. Als je zelf de foto maakt is dat laatste uiteraard niet van toepassing. Overigens bestaat er dan ook nog het beeldcitaatrecht. In het kort komt het er op neer dat wanneer jouw tekst puur gaat over het beeld dat je gebruikt, je je kan beroepen op het beeldcitaatrecht. Gebruik je het beeld alleen als versiering van je verhaal, dan geldt dit recht weer niet. Ik kan echter niet verzekeren dat dit ook van toepassing is wanneer je de afbeelding gebruikt als omslag voor een boek.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kunstenaar is lastig te bereiken, dat is het probleem. Ik ga nogmaals wat pogingen doen. Allen dank voor de nuttige reacties!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik me dus afvraag, toestemming is één ding, maar hoor je die persoon niet gewoon te betalen voor het gebruik van zijn werk?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is aan de kunstenaar om te bepalen. Hij/zij zou als voorwaarde aan zijn/haar toestemming een betaling van x kunnen verlangen, maar is dat natuurlijk niet verplicht.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is onverwacht snel gelukt via zijn (moeilijk vindbare) zaakwaarnemer in Nederland. Ze vinden het een prima idee, als dank wil de schilder graag een exemplaar ontvangen. Deal! Ik kan weer verder met schrijven...

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Betaling in natura, in de vorm van je boek is natuurlijk nog beter dan geld (levert de toestemming je indirect nog royalties op ook) :thumbsup: