Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Auteurs onderhandelen zelf over E-book verkoop

Dries, ik plaats het even hier. Het is helaas een Engelse tekst, maar het is erg interessant omdat het gaat over de strijd die nu losbarst om meer geld voor auteurs. Ik vermoed dat dit ook een "issue" gaat worden in Nederland & Belgie. BRITAIN’S top authors are set to cash in on electronic books as Apple prepares to unveil its latest gadget — a new reading device that could shake up the world of publishing. Ian McEwan, the Booker prize winner, has become the first mainstream British author to sign an exclusive deal through Amazon to double the royalties he receives on his back catalogue. http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_a… (24 januari 2010)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Helaas mag je volgens de auteurswet geen complete artikelen overnemen, ook niet met bronvermelding. Ik heb het dus even ingekort tot een citaat. Wel interessant, want het lijkt me inderdaad dat een auteur nu weer een nieuwe onderhandelingspositie heeft (afhankelijk van het contract). Veel mensen gaan boeken 'opnieuw' kopen (net als bij de introductie van de cd).

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Zoals Micha al zei in het topic over de iPad zijn exclusieve deals slecht voor de lezer. Voornamelijk omdat de verschillende formaten en beveiligingsmethodes niet op één apparaat te verenigen zijn. Als je een Kindle hebt, kun je niks met een ePub boek en als je een iPad hebt kun je niks met Kindle etc...

Er zou een standaard, open beveligingsmethode moeten komen. Als een auteur dan een exclusieve deal sluit is het enige nadeel voor de lezer dat ie het boek een keer bij een andere online winkel moet kopen. Dat is te overzien.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo!!! Leon de Winter die geeft even een dot gas. :-) Ik kan me zo voorstellen dat zijn huidige uitgever hier niet erg gelukkig van wordt, ondanks dat ze nog in gesprek zijn. Maar de Winter wil dus ook een podium maken voor andere schrijvers. Ik weet niet hoeveel vrienden hij heeft in de literaire wereld, maar als al zijn makkers (lees: bekende auteurs) dat ook gaan doen... Overigens, Auteursdomein "ontraadt om op dit moment rechten af te dragen op digitale exploitaties aan de uitgever die uw boek in druk uitgeeft, zeker als nevenrecht. Het gaat vooral om e-boek en luisterboek". Voor uitleg daarover... zie hun pagina over de checklist auteursrechtcontract 2009.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Met als gevolg dat alle uitgevers binnenkort in debutantencontracten hebben staan dat ze zowel uitgeefrechten over papieren als elektronische uitgaven krijgen. Debutanten hebben niet zoveel te kiezen (zijn blij dat ze een uitgever hebben) en gaan dus maar akkoord. In principe is dat natuurlijk ook logischer, maar veel schrijvers zijn (vaak terecht) bang dat uitgevers hun E-boeken in de uitverkoop gooien. Omdat de royalties al laag zijn, stellen die over een boek in de uitverkoop niet zoveel meer voor.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar moet toch iets aan te doen zijn. Ik snap het mechanisme, maar potverdrie, dan moeten we beter voor onze rechten opkomen. Zo gaat het ook met freelance journalisten die voor een hongerloontje artikelen produceren en afzien van vergoeding bij doorplaatsing op internet. Je zou gewoon willen dat er meer saamhorigheid was en dat je samen een vuist kon maken. Zo, ben ik even in een rebelse bui. Maar ik vind dit dus wel een probleem: je bent blij dat je boek wordt uitgegeven en je gaat dan maar met alle voorwaarden akkoord. Geen boek zonder schrijver, toch?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle freelancejournalisten kunnen lid worden van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, maar dat wil nog niet zeggen dat ze de vraatzucht van hun opdrachtgevers op het gebied van auteursrechten kunnen stillen. De realiteit is dat alle freelancers die weigerden hun auteursrecht af te staan, gewipt zijn door Sanoma, en volgens mij ook door Wegener. Daar ga je met je vuist.