Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaring met "gatis-boek.nl" en zelf een ePub file maken voor eboek?

Hallo allemaal. De titel zegt het al: wie heeft er ervaring met de gratis eboekensite gratis-boek.nl en met het zelf maken van een ePub file?

Dit is de situatie: Ik wil graag "gratis-boek" gebruiken om de eerste versie van mijn verhaal over Luna aan te bieden (in combinatie met een eenvoudige eigen website). De komende twee jaar ben ik zelf met een ander project bezig en hoop dan na die tijd met eventuele feedback mijn verhaal naar het niveau te kunnen tillen van een echte uitgever - of een anderszins betaalde versie te lanceren. Gratis-boek als opstapje dus.

Ik kan het verhaal aanbieden als pdf (lukt) en als ePub file. Dat laatste is kennelijk ingewikkelder dan ik dacht want mijn eerste poging zag er niet uit. Ik werk met Scrivener 1. Ik heb een epub-file gecompileerd. Na het inladen met een reader (op pc) bleek echter dat regelafstanden bij grote letters zo klein waren dat de letters van verschillende regels overlapten... Is Scrivener 1 wel geschikt voor zulke nieuwlichterij als een epub file?

Dan moet er ook nog een omslag bij. Hiervoor zijn bepaalde sites waarop je een omslag kunt genereren. Met wat probeersels kom ik daar denk ik wel uit.

Op dit forum zie ik nog erg weinig over eboeken, maar ik zou heel graag ervaringen van anderen vernemen.

Alvast bedankt!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Ik vermoed dat het probleem voornamelijk zit in hoe gratis-boek.nl het Scrivener bestand interpreteert. Ik denk niet dat Scrivener iets kan doen aan zijn bestanden om het later in een e-book er mooier uit te laten zien.

Desondanks vraag ik me af waarom je bent blijven hangen op Scrivener 1. Volgens mij kan Scrivener 3 ook gewoon bestanden van 1 en 2 openen. Je kunt het op zijn minst proberen toch (maak backups)?

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Dries, bedankt voor je reactie. Gratis-boek.nl doet niets meer of minder dan linken naar het bestand, maar doet daar zelf niets mee. De lezer downloadt het bestand en kan het dan lezen met (in geval van een epub file) een e-reader.

Dat bestand moet dus eerst gemaakt worden en ik probeer dat de doen direct vanuit Scrivener, met de Compile functie.

Ik werk nog altijd met Scrivener 1 omdat ik daarvan destijds een licentie "voor het leven" heb aangeschaft. Pas als ik merk dat Scrivener 1 niet meer voldoet zie ik het nut om ook een licentie van Scrivener 3 te betalen. (Betaalde licenties zijn voor mij bovendien lastig omdat ik buiten China geen bankrekening heb, noch een creditcard bezit.)

Het is voor het eerst dat ik een epub file probeer te maken. Ik maak vorderingen maar ik ben er nog niet, alle tips zijn welkom.