Lid sinds

1 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijnbestseller.nl of uitgever?

Hey, ik ben Lorelien, ik ben 19 jaar en ben gepassioneerd door schrijven. 

Ik ben bezig met de laatste aanpassingen van mijn boek en vroeg me af op welke manier ik het best mijn boek laat uitgeven. 

Ik heb al gekeken voor eigen beheer en POD en heb daarbij de website mijnbestseller.nl gevonden; is dit een betrouwbare website? Heeft iemand hier een ervaring mee? 

Ik heb mijn boek al meerdere keren naar een uitgever gestuurd en heb al vele afwijzingen gehad, maar ook waren er veel uitgevers die nooit geantwoord hebben. Ik twijfel of ik wel met een uitgever wil werken aangezien ik liever op mijn eigen tempo aan mijn boek werk en ik er zelf ook veel zeg in wil hebben. Ik vroeg me dus ook af of uitgevers je hierin vrij laten of niet? 

Wat is voor jullie het beste? En wat raden jullie me aan? 

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat hangt er helemaal vanaf wat je doel is met het publiceren van dit manuscript. Wil je je werk met familie en vrienden delen om ze te laten zien waar je mee bezig bent? Daar is POD erg goed voor.

Dat reguliere uitgeverijen (nog) niet aan antwoorden zijn toegekomen, is de normale gang van zaken. Deze uitgeverijen worden overstelpt door manuscripten van alle niveaus, en de kans dat ze jouw manuscript uit de 'slushpile' kiezen, is erg klein. Daar moet je manuscript niet alleen steengoed voor zijn, maar ook binnen hun huidige thema's en strategieën passen. Zulke uitgeverijen moeten slim met hun budgetten omgaan en kunnen niet toveren.

> Ik vroeg me dus ook af of uitgevers je hierin vrij laten of niet? 

Dat verschilt per uitgeverij en per boek. Als ze het manuscript al heel sterk vinden in de huidige vorm, zullen ze minder te zeggen hebben (maar nog met heel nuttig advies kunnen komen). Als ze het in de kern goed vinden, maar op bepaalde vlakken nog net niet, dan kan het voorkomen dat ze voor jouw gevoel wat te veel willen veranderen. In zo'n geval kun je je manuscript altijd nog terugtrekken, als het écht niet klikt tussen jou en een uitgever (zolang je nog geen contract bij ze getekend hebt, natuurlijk).

Als je heel veel vertrouwen hebt in de kwaliteit van je werk, en je de tijd en motivatie hebt om zelf veel tijd in marketting en sales te stoppen, dan kun je voor POD kiezen om je boek aan een wijd publiek aan te bieden. Op die manier ben je niet afhankelijk van grote uitgeverijen.

Pas in dat geval wel goed op. Er bestaan POD-uitgeverijen die geld verdienen aan naïeve aspirant-schrijvers. Hun verdienmodel is als volgt: 1. ze vertellen een (meestal beginnende) schrijver dat haar/zijn werk bijzonder goed is, 2. ze vertellen dat ze je om die kwaliteit willen helpen je manuscript uit te geven, 3. ze hebben éérst een geldbedrag van je nodig voordat ze iets uitgeven; of ze verplichten jou om X aantal boeken af te nemen, die jij vervolgens zelf maar moet zien te verkopen om winst te maken.
Als je oplet, heb je door dat deze 'uitgeverijen' hun winst al binnen hebben voordat het succes van jouw boek zich heeft hoeven uit te betalen. Dit soort bedrijven verdienen aan de hoop van beginnende schrijvers, niet aan de kwaliteit van de boeken die ze afleveren. Ik zou je altijd aanraden om met een boog om dit soort bedrijven heen te gaan.

Goede POD-bedrijfjes laten je bijvoorbeeld per enkele boeken printen. Zo draai jij niet vooraf hoge kosten, maar kun je wel aan alle bestellingen voldoen wanneer die binnenkomen. Volgens mij is mijnbestseller.nl er zoeen, maar kijk zelf ook kritisch naar wat ze je precies aanbieden.

Ik wil tot slot ook nog iets anders meegeven: niet elk boek dat je schrijft hoeft voor de markt uitgegeven te worden. Vooral als het je eerste manuscript is, valt er waarschijnlijk nog heel veel meer te oefenen, leren, en vooral: schrijven. Als je me vraagt wat voor mij het beste was, dan was het: heel wat verhalen gewoon in de la leggen, tot ik zeker was van mijn eigen schrijfniveau. Zo kan ik vandaag nog altijd met tevredenheid terugkijken op de vroegste verhalen die ik uiteindelijk wél heb laten publiceren (eigenlijk allemaal via reguliere kanalen, met name omdat ik POD te veel werk vind. Ik wil mijn tijd vooral besteden aan schrijven, niet aan alles wat komt kijken bij uitgeven in eigen beheer.)

Veel succes!