Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Eigen bankrekening nodig voor eigen POD publicatie in de Verenigde Staten

Dag!

Heeft iemand ervaring met het uitgeven van een boek in de Verenigde Staten in eigen beheer (met PoD)? Ik heb daar een goed platform gevonden om mijn eigen boek te publiceren maar zo vraag ik mij af of het handig is om daar een eigen bankaccount te hebben of dat dit alleen maar onhandig is?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Jorgen,

Je zegt er verder niet veel over, dus mijn eerste gedachte is: lees héél erg goed na welke rechten je overdraagt voordat je welke overeenkomst dan ook tekent. Verzeker jezelf er ook van dat je met een PoD-bedrijf te maken hebt en niet met vanity press. Ik weet natuurlijk niet hoe zeer je je erin verdiept hebt, dus misschien zeg ik het ten overvloede, maar ik ken te veel gevallen waarin mensen van een hele koude kermis thuiskwamen met vergelijkbare dromen.

Maar goed, daar vroeg je helemaal niet naar.

Een Amerikaanse bankrekening openen lijkt mij een paardenmiddel. Ik vraag me zelfs af of het mogelijk is voor een particulier vanuit het buitenland...
Maar vooral: het is niet nodig. De ene keer dat ik iets in de VS liet uitgeven, heb ik alles kunnen regelen via Paypal. (Dat ging trouwens wel om een betaling aan mij, geen betaling van mij aan de uitgever, maar goed.)
Voor betalingen die ik in de VS moet doen, kom ik met een internationale credit card ook een heel eind. (Hoewel het me meermaals is overkomen dat een leverancier me vroeg om de kaartinformatie + CVC code samen over de email te versturen... pas daar natuurlijk een beetje mee op.)
Het zou me trouwens verbazen als er op de website van de door jou gekozen PoD niets over betalingsmogelijkheden staat, of dat ze die informatie niet graag doorgeven als je ernaar vraagt.

Andere losse gedachte: hoe ga je je boek verspreiden in de VS?