Start » Forum » Het uitgeefproces » Eigen beheer en pod » Opnieuw uitgeven van oude uitgaven

Opnieuw uitgeven van oude uitgaven

4 reacties [Laatste bericht]
midland
Laatst aanwezig: 1 jaar 20 weken geleden
Sinds: 14 Feb 2012

Opnieuw uitgeven van oude uitgaven

Beste medeleden,

Met lede ogen zie ik toe hoe veel van ons cultureel erfgoed waaronder ook gedrukte uitgaven langzaamaan verdwijnen. In verband hiermee overweeg ik om boeken of delen van boeken, ooit uitgegeven door inmiddels niet meer bestaande uitgevers en/of schrijvers uit vroegere tijden (18e eeuw en daarvoor) opnieuw uit te geven. Daarbij wordt de oude spelling vervangen door de hedendaagse zodat het unieke werk weer leesbaar wordt en er meer publiek ervan kan genieten.

Mijn vraag in verband hier is of het bekend is of ik tegen juridische dan wel eigendomsrechtelijke problemen aan kan lopen van bibliotheken, de erven, etc.

Graag indien bekend antwoord op mijn vragen.

Ben Midland is een Nederlandse klokkenluider/schrijver van verhalen, korte verhalen, blogs en Engelstalige thrillers. Ook schrijft hij gedichten. Midland schrijft al sinds zijn tiende, maar deed er tot een zware burn-out hem velde, niet of weinig aan, behalve voor zijn werk in de IT tussen 1986 en 2007. Ben Midland is pre-bachelor in de Japanse taal, moderne geschiedenis en een expert in Japanse religie (Shinto), Japanse mythologie en folklore. Zijn laatste werk in het Nederlands is 'Capriolen maken', een bundel ontmoetingen en ervaringen uit zijn leven uit de reeks Kronkelingen waarbinnen hij wekelijks een nieuw verhaal plaatst op zijn weblog https://www.kronkelingen.com. Zijn laatste werk in het Engels is 'The Devil's Society', een controversieel boek over de kwalijke praktijken van de Jezuieten.

Reacties

Yrret
Laatst aanwezig: 8 uren 39 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

midland
Laatst aanwezig: 1 jaar 20 weken geleden
Sinds: 14 Feb 2012

Dank je wel Yrret. Dit is goed nieuws! Ik kan verder met over de details nadenken. ;-)

Ben Midland is een Nederlandse klokkenluider/schrijver van verhalen, korte verhalen, blogs en Engelstalige thrillers. Ook schrijft hij gedichten. Midland schrijft al sinds zijn tiende, maar deed er tot een zware burn-out hem velde, niet of weinig aan, behalve voor zijn werk in de IT tussen 1986 en 2007. Ben Midland is pre-bachelor in de Japanse taal, moderne geschiedenis en een expert in Japanse religie (Shinto), Japanse mythologie en folklore. Zijn laatste werk in het Nederlands is 'Capriolen maken', een bundel ontmoetingen en ervaringen uit zijn leven uit de reeks Kronkelingen waarbinnen hij wekelijks een nieuw verhaal plaatst op zijn weblog https://www.kronkelingen.com. Zijn laatste werk in het Engels is 'The Devil's Society', een controversieel boek over de kwalijke praktijken van de Jezuieten.

Yrret
midland schreef:

Dank je wel Yrret. Dit is goed nieuws! Ik kan verder met over de details nadenken. ;-)

Hoofdstuk III. De duur van het auteursrecht

Artikel 37 - Artikel 38 - Artikel 39 - Artikel 40 - Artikel 41 - Artikel 42

Let op artikel 42!

Citaat:

[...] de maker onderdaan is van een lid-staat van de Europese Unie [...]

http://www.eerlijkauteursrecht.nl/achtergrond-info...

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Yrret

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Verkoopt jouw boekhandel Schrijven Magazine?

Benieuwd of jouw boekhandel of kiosk Schrijven Magazine verkoopt? Zoek het op in de storelocator.

Zoek een verkooppunt