Start » Forum » Het uitgeefproces » Eigen beheer en pod » Papiersoort en lettertype prentenboek

Papiersoort en lettertype prentenboek

4 reacties [Laatste bericht]
Harmen van Borculo
Laatst aanwezig: 5 jaren 48 weken geleden
Sinds: 18 Sep 2013

Papiersoort en lettertype prentenboek

Hoi,

ik ben van plan om zelf of via POD een prentenboekje uit te geven. Ca 12 pagina's (het hele boekje maak ik zelf op, tekst en full color illustraties).

Wat is een veel gebruikt papiersoort voor het binnenwerk en voor de kaft? Ik vind zelf dat dikkere "karton" wel mooi, maar dat is denk ik vrij duur om voor alle bladzijden te gebruiken...

Ook qua lettertype? Welk lettertype wordt veel gebruikt?

En.... Wat is mooi? Dat is natuurlijk persoonlijk, maar alle tips zijn welkom.

Reacties

Mirandala
Laatst aanwezig: 6 weken 6 uren geleden
Sinds: 5 Sep 2012

Ik weet natuurlijk niet wat je doelgroep is, maar misschien is het lettertype voor dyslectici een idee? Het kost geloof ik wel iets.

3390 reacties van dit voormalig actief lid zijn niet bedoeld als content voor de redactie. Volg me via: www.kakelversdichtwerk.nl/ en: lang leve de schrijver! Wij kunnen er wat van.

Harryhol
Laatst aanwezig: 8 weken 6 dagen geleden
Sinds: 26 Jul 2010

Ga naar de winkel en kijk naar vergelijkbare uitgaven. Ga vervolgens naar een aantal drukkers en vraag een offerte.

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 3 dagen 16 uren geleden
Sinds: 9 Nov 2004

Prentenboeken zijn erg duur om via POD te drukken. Een vriendin van me heeft haar prentenboek via een fotoalbum printer laten drukken. Was uiteindelijk goedkoper, mooier papier en veel meer mogelijkheden in formaat.

Scribendi salutem!

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 7 uren 12 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009

Ik weet niet. Wat is duur? Niet dat het ons aangaat, maar ik ben wel nieuwsgierig wat je vriendin betaald heeft voor dat prentenboek, Dries? En wat ze via een drukker betaald zou hebben? Heeft ze dat vergeleken? Vaak worden prijzen gestaffeld.

En dan nog: zijn de verzendkosten inbegrepen bij de prijs, of komen ze er bij?

@ Harmen van Borculo: ik denk dat je voor een goed zicht op de papiersoorten het beste even langs een drukker kunt gaan, en met de expert overleggen wat je het beste kunt gebruiken voor je boek.

Wat het lettertype betreft: zoek eens rond in Word of je daar een mooie letter vindt die past bij je verhaal. En als je er daar niet een vindt, google dan eens op free fonts. Soms kun je gratis een mooi font downloaden met gebruikerslicentie. Zitten heel mooie letters bij.

Als je het boekje zelf opmaakt, denk ik dat je een letter zou moeten zien te vinden die past bij de prenten én bij het verhaal. Alles = vorm < en die bepaal jij (in dit geval).

Tijdens de zomervakantie schrijfmeters maken in De scribbe? Lees er meer over op deze pagina.

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Schrijven Magazine: geen nummer meer missen?

Neem nu een abonnement op Schrijven Magazine! Profiteer van onze superaanbieding!

Profiteer nu!