Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

eigen uitgeverij beginnen?

Hallo allemaal, Ik ben me aan het verdiepen in de wereld van het uitgeven in eigen beheer en het begint me al aardig te duizelen! Zo heb ik een offerte aangevraagd bij Boekenbent en overweeg ik ook om de boeken alleen bij hen te laten drukken en een eigen uitgeverij te beginnen. Maar voor zover ik zie, zit het verschil eigenlijk alleen in de naam waarop het ISBN-nummer is geregistreerd en niet zozeer in de kosten. En krijg ik bij Boekenbent ook nog eens verzendkosten vergoed als de boeken via hun webwinkel worden besteld. Wie heeft deze weg al eerder bewandeld en kan mij hier meer over vertellen? Alle tips zijn welkom! groet, Annet

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas...ik heb hier geen verstand van. Ik hoop dat er nog anderen zijn die reageren. Waarom stuur je het niet op naar een uitgever? Of snap ik het verkeerd?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spit de onderwerpen eens door, er zijn al verschillende topics en discussies over geweest.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
beste annet, ik ben eind vorig jaar een uitgeverij(tje) begonnen. na ruim dertig louter te hebben geschreven, leek me dit wel een leuke afwisseling (ook al zag/zie ik het meer als hobby). ik ben begonnen met een boek in eigen beheer uit te geven; ik heb er 300 door boekscout.nl laten maken. voor mij was dit eerste boek vooral een visitekaartje en netwerkinstrument. na een aantal informatieve gesprekken met professionele uitgevers (wat resulteerde in een soort van draaiboek), ben ik met dat boek (en draaiboek) aan de slag gegaan (isbn, nur, promotie, distrubitie, verkoop, lira. kon. bieb, website, webwinkels, bibliotheek, enz). op die manier leerde ik langzaam maar zeker in grote lijnen de kneepjes van het vak (met nadruk op: in grote lijnen). kom ik er niet uit (vaak kleine maar belangrijke details) of zit ik met een moeilijke vraag, dan is er altijd wel een uitgever die wil helpen, dat maakt het een stuk relaxer. ik moet zeggen: ondanks een (nog) kleine verliespost, ik vind het leuk en interessant om te doen, al vereist met name de administratie veel aandacht (een goede accountant is aan te bevelen ivm een aantal fiscale zaken). succes, arie

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ annet 73; een uitgeverij beginnen is niet niets. zoals mensenmens benoemd zijn er dingen waaraan je moet voldoen om boeken uit te kunnen geven. wanneer er boeken uitgegeven moeten worden, zullen ze beoordeeld moeten worden. veder zit je met allerlei vergunningen waaraan je moet voldoen. immers een uitgeverij is een bedrijf, deze zal ingeschreven moeten worden bij de KvK. een KvK nummer is zo geregeld maar je zult ook je bedrijf aan moeten melden bij de belastingdienst. om te voorkomen dat je problemen krijgt met de fiscus. wanneer je een bedrijf wilt beginnen, moet je marktonderzoek doen en weten wat je wilt doen, hoe je het wilt doen, je zult klanten moeten vinden en al die andere dingen. verder zul je een starterkapitaal moeten hebben. wanneer je een lening wilt halen bij de bank, heb je een goed plan nodig en ze zullen dus ook niet zomaar een lening verschaffen. dit ging echter vroeger veel makkelijker... (uiteraard ik heb geen ervaringen met uitgeverijen) een webshop beginnen is iets gemakkelijker. echter je moet goed in de gaten houden wanneer je echt als webshop veel winst gaat maken, dus het echt als bedrijf gaat beschouwen een KvK vergunning moet hebben. eerst kan het wel als hobby zijnde en dat je dan geloof ik deze inkomsten opgeeft bij de belasting als extra inkomsten. wanneer je extra kosten verdient en het geld wat je verdient zul je er extra belasting moeten betalen en ook de inkomsten belasting. wat de procenten zijn weet ik niet, maar dat staat wel ergens aangegeven. (volgens mij zat het ongeveer zo, maar verdiep je er in ieder geval in, het is een wirwar van regels). uiteraard ik denk dat het van mensenmens een heel goed idee is. hij is de markt een stapje voor en hij speelt mooi in op de aanbod wat betreft de e-books. misschien kun je eerst eens een webshop beginnen. er zijn zat websites waar ze je stap voor stap uitleggen hoe dit werkt. Wanneer je hoogt in de zoekerlijsten wilt komen, is het verstandig je eerst ook eens te verdiepen in de SEO criteria. De eerste tip, wanneer jij echt een eigen domeinnaam wilt hebben is gewoon eerst eens een domeinnaam aan te vragen. Je hebt ze al voor minder dan een tientje Je zit er een jaar aan vast en je kunt alles heel langzamerhand uit gaan bouwen. Wanneer je een domein naam hebt, kun je er een web- log aankoppelen. Begin klein, overhaast niets, de markt verandert voortdurend. Dus bedenk wat je wilt! Vooral in deze tijd gaat de ene bedrijf naar de andere failliet. Bekijk maar eens de cijfers. http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/veiligheid-re… (Wat ik je nu vertel zijn een deel van de plannen die ik in mijn hoofd had. Echter deze kunnen door omstandigheden toch niet uitgevoerd worden. Op dit moment brainstorm ik weer over andere ideeën. Mocht ik ergens naast zitten met de informatie die ik verschaf, corrigeer me dan AUB.)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ JanJR Ik kan me voorstellen dat je een bedrijf beginnen zwaar inziet als je daar geen ervaring mee hebt, maar jij schetst het naar mijn idee wel als “erg moeilijk”, terwijl dat reuze meevalt, hoor. Ik ben al 18 jaar zelfstandig ondernemer, daardoor kijk ik er iets anders tegenaan. Voor een uitgeverij hoef je geen vergunningen te hebben en je bent altijd vrij om een kantoor/praktijk aan huis te beginnen. Inschrijving bij de KvK is één formuliertje invullen, BTW nr aanvragen idemdito. Een boekhouder is wel aan te bevelen. Voor een uitgeverij heb je inderdaad een startkapitaal nodig, maar zo enorm hoog ligt dat niet, want dat bepaal je zelf. Het is niet duurder dan b.v. hetgeen wat mensen aan hun jaarlijkse vakantie uitgeven, een lening is daarom vaak niet noodzakelijk, maar zelfs al zou je dat wel doen, is het een relatief klein bedrag als je b.v. een boek van jezelf uit wilt geven. Voor een webshop geldt precies hetzelfde, maar wat je daarover schrijft, klopt niet helemaal. Zo begon een kennisje van mij een webshop aan huis en vroeg daar een vergunning voor aan. Dat had ze beter niet kunnen doen. Ze heeft toen eerlijk ingevuld dat er af en toe wat verkoop vanuit haar huis zou geschieden. Maar… als je dat van plan bent, val je onder de detailhandelwet. Op de meeste woningen zit een woonbestemming. Er werd geen toestemming verstrekt. Verder moet je altijd als je verkoopactiviteiten bezigt een bedrijf beginnen en zijn een btw-nr en inschrijving bij de KvK verplicht. De KvK was vroeger niet verplicht voor de vrije beroepen, zoals b.v. acteurs, theatermakers, homeopaten. Inmiddels moet iedere zelfstandige zich bij de KvK aanmelden. Wanneer er weinig winst is, zijn er allerlei regelingen die een boekhouder prima voor je uitzoekt. Als je zelf een boek laat drukken en een uitgeverij begint, kun je vooraf alle kosten calculeren. Mensen gaan niet zomaar failliet. Mijn ervaring sluit aan bij die van Mensenmens. Ik ben begin dit jaar een uitgeverij begonnen en heb mijn eerste boek op de markt gebracht. Over een paar maanden zal er een tweede boek verschijnen. Ik ben nog niet helemaal uit de kosten, maar wel al voor een groot deel. Groetjes, Monique

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oh ok, dan ben ik geloof ik nu ook de weg kwijt. dan mag ik me weleens beter laten informeren. dan staat het veel verkeerd op internet, want zo heb ik het gelezen, of ik heb het weer eens verkeerd begrepen zoals vaker. als ik jou verhaal zo lees, ben ik blij dat ik er eerst niet mee bezig ben gegaan. blegh, wat een ingewikkelde zaak. dank voor je info MO! groet, jan.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
beste annet, ga gewoon eens praten met iemand van de kvk bij jou in de buurt. die hebben bakken vol info voor je. het voordeel, reeds gemeld op dezs topic, is dat de kvk een formulier invult dat ook naar de fiscus gaat. achter je btwnummer hoef je dus niet zelf aan. het enige wat jij moet doen is een originele (niet bestaande) naam voor je uitgeverij verzinnen. inschrijving en uittreksel kosten, even uit mijn hoofd, zes tientjes, in die richting in elk geval. een praatje met een boekhouder is ook nooit weg. per kwartaal moet je je omzetbelasting opgeven. smeer je investeringen over het jaar uit; mits je er niet omheen kunt natuurlijk. ik zelf moet maandelijks loonbelasting afdragen, omdat ik uit de uitgeverij een salaris 'betrek'. in jouw geval is dat volgens mij niet aan de orde, dus kost het je in principe alleen de bedragen die je eventueel investeert. het belangrijkste: beschouw je uitgeverij voorlopig als hobby. het plezier dat je eraan beleeft, is groot (tenminste, dat is mijn ervaring). je komt nl. zoveel leuke en interessante dingen tegen, onderweg. en het levert je gegarandeerd een netwerk op (meteen lid worden van de plaatselijke ondernemersvereniging; dat levert je o.n. regelmatig borrelen met de aangesloten boekhandelaren op). mijn uitgeverijtje heb ik ondergebracht in een (hobby-) bv. moet ik dus verplicht een keer per jaar een aandeelhoudersvergadering uitschrijven (ik ben de enige aandeelhouder!), jaarcijfers bij de kvk deponeren, enz. wat dat betreft is het niet alleen een leuk 'spel', maar ook leerzaam. groet, arie

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ JanJR Ik kan me voorstellen dat je een bedrijf beginnen zwaar inziet als je daar geen ervaring mee hebt, maar jij schetst het naar mijn idee wel als “erg moeilijk”, terwijl dat reuze meevalt, hoor. Ik ben al 18 jaar zelfstandig ondernemer, daardoor kijk ik er iets anders tegenaan. Voor een uitgeverij hoef je geen vergunningen te hebben en je bent altijd vrij om een kantoor/praktijk aan huis te beginnen. Inschrijving bij de KvK is één formuliertje invullen, BTW nr aanvragen idemdito. Een boekhouder is wel aan te bevelen. Voor een uitgeverij heb je inderdaad een startkapitaal nodig, maar zo enorm hoog ligt dat niet, want dat bepaal je zelf. Het is niet duurder dan b.v. hetgeen wat mensen aan hun jaarlijkse vakantie uitgeven, een lening is daarom vaak niet noodzakelijk, maar zelfs al zou je dat wel doen, is het een relatief klein bedrag als je b.v. een boek van jezelf uit wilt geven. Voor een webshop geldt precies hetzelfde, maar wat je daarover schrijft, klopt niet helemaal. Zo begon een kennisje van mij een webshop aan huis en vroeg daar een vergunning voor aan. Dat had ze beter niet kunnen doen. Ze heeft toen eerlijk ingevuld dat er af en toe wat verkoop vanuit haar huis zou geschieden. Maar… als je dat van plan bent, val je onder de detailhandelwet. Op de meeste woningen zit een woonbestemming. Er werd geen toestemming verstrekt. Verder moet je altijd als je verkoopactiviteiten bezigt een bedrijf beginnen en zijn een btw-nr en inschrijving bij de KvK verplicht. De KvK was vroeger niet verplicht voor de vrije beroepen, zoals b.v. acteurs, theatermakers, homeopaten. Inmiddels moet iedere zelfstandige zich bij de KvK aanmelden. Wanneer er weinig winst is, zijn er allerlei regelingen die een boekhouder prima voor je uitzoekt. Als je zelf een boek laat drukken en een uitgeverij begint, kun je vooraf alle kosten calculeren. Mensen gaan niet zomaar failliet. Mijn ervaring sluit aan bij die van Mensenmens. Ik ben begin dit jaar een uitgeverij begonnen en heb mijn eerste boek op de markt gebracht. Over een paar maanden zal er een tweede boek verschijnen. Ik ben nog niet helemaal uit de kosten, maar wel al voor een groot deel. Groetjes, Monique
voor mij komt het er nu ook op neer. wat jij vertelde en wat ik zelf al dacht. dat ik eerst eens kennis moet vergaren voordat ik uistpraken doe over iets. dat is voor mij de onderliggende boodschap in dit bericht van jou kant. dan leidt er ook weer toe dat ik maar eens echt ga beginnen te lezen van dingen en maar weer eens moet beginnen met tot rust te komen en de dingen te schrijven waar ik zelf van houd.... ongeacht wat een ander zegt. je moet toch bij de ware dingen blijven waar je echt goed in bent... als je het zo kan noemen... goed, dat gejengel van mijn kant is afgelopen, ik stop ermee in deze topic! cheers!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor al jullie reacties! Aangezien ik een eigen tekstbureau heb, die ik met een uitgeverstaak zou kunnen uitbreiden, ben ik al in het bezit van een kvk-inschrijving, btw-nummer, een administratie en een website. Voor zover dus weinig extra moeite, behalve het aanvragen van het isbn-nummer. Het zou ook puur om mijn eigen boeken gaan, dus alleen de drukkosten zijn dan de investering. Maar ik denk dat het gaat vallen of staan met het Centraal Boekhuis verhaal. Dat is voor een kleine uitgeverij blijkbaar erg prijzig, terwijl het via Boekenbent maar een kleine bijdrage per auteur betekent.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ook al zou ik geen reactie meer geven op deze topic, toch heb ik me even bedacht. namelijk de dingen die ik hier lees spreken mij wel aan. hoe meer je met schrijven bezig bent, des te meer je komt te weten. nu was mijn vraag dan ook wat voor papieren je nodig hebt om een tekstbureau te kunnen starten. dat je goed moet zijn met de Nederlandse taal lijkt me duidelijk. goed kunnen schrijven en hiervan houden is ook logisch. tevens het werken met deadlines lijkt me belangrijk... maar wat voor papiertjes zijn er nodig? hopelijk kan iemand me antwoord geven. in ieder geval bedankt voor het lezen van mijn reactie, die ik niet meer hier zou plaatsen :!:

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jan, De enige papiertjes die je nodig hebt zijn een inschrijving bij de KvK en enkele eerder geschreven teksten, die je op een website kunt laten zien als portfolio voor potentiële opdrachtgevers. Je bent dan wel zelfstandig ondernemer, dus er komen ook nog papieren van de belastingdienst bij enz. Hiervoor kun je informatie vinden op www.kvk.nl en www.belastingdienst.nl

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dank annet! weet ik wat me te doen staat de komende jaren :!: fijne avond nog!