Verkoop van je boek
Het is zover. Mijn boek (een verhalenbundel) is aanvaard door Free Musketeers, de bekende druk-op-afroepuitgever, die hier inderdaad de rol van uitgever heeft.
Het boek ziet er technisch uitstekend verzorgd uit. De samenwerking verliep ook prettig en soepel.
Maar dan? Het boek ligt niet in de winkel en de uitgever doet vrijwel niets aan ’promotie’. Het boek is verkrijgbaar bij Free Musketeers en een hele reeks internetwinkels, zoals bol.com en selxyz.nl.
Het boek heb ik aan verschillende familieleden en vrienden cadeau gegeven, meer en minder goede kennissen hebben het gekocht, en enkele anonieme personen ook… Zelf heb ik regelmatig een aantal extra boeken in huis, van waaruit ik zo nu en dan iets weet te verkopen.
Ik heb ruim 100 persberichten verstuurd; die voor zover ik weet niet meer hebben opgeleverd dan de aanvraag van twee recensie-exemplaren en een interview op de Nationale boekenblog (http://www.nationaleboekenblog.nl/); misschien is het boek nog ergens vermeld in een of ander tijdschrift.
Ik heb een informatieblad gemaakt, dat ik hier en daar verspreid of ophang.
Het boek heeft in elk geval een zekere kwaliteit, mag ik concluderen uit de reacties van niet echt bevriende lezers.
Toch blijft al met al de verkoop (na zo’n half jaar) bij enkele tientallen steken.
Heeft iemand ervaring met de verkoop van niet in de winkel liggende uitgaven, of tips hiervoor?
Ik zou die graag willen horen, want ik denk dat - zonder al te onbescheiden te zijn - dat mijn boek meer ’verkooppotentie’ heeft.
Diederik.
Ik zou zeggen: zoek eens wat
Waarom ben je in zee gegaan
Dat is nu het vervelende
Zonder je te willen
je kan nog zelf op de
schrijf een persbericht!
Mijn boek is ook via FM
Ik weet niet of dit mag van
Dat weet ik ook niet, maar
Hoi Diederik, Tip: 'Uitgeven
Dat enthousiasme overbrengen
Lees ook "Schrijf en promoot
Diederik schreef: ... ik denk
Na een halfjaar kun je geen
Een vriend van me heeft dat
Diederik schreef:Ik heb ruim
Als je een doelgroep kunt
Merel schreef:Hoewel...
Maar, Zjors, ik heb dat
Dat klopt wel, maar reken
Wel een heel inspirerend
Sinds kort plak ik de
Zjors schreef:Dat klopt wel,
tantebetje schreef: En nog
OK, hobby dus. Dan is het nog
Je kan dit alles ook als
Diederik schreef:Het is
Hallo, Ik werk voor een
Beste mensen, Bedankt voor
Beste mensen,
Bedankt voor jullie reacties en ideeën.
Ik heb natuurlijk eerst een aantal reguliere uitgevers geprobeerd, voordat ik bij FM uitkwam. Naderhand hoorde ik van de provinciale schrijfconsulent dat ik het wellicht beter nog een aantal uitgevers had kunnen proberen. (Maar adviseert Handboek Schrijven niet het tot een stuk of vier te beperken?) In elk geval ondersteunt die consulent me nu met de publiciteit. Verder moet je - denk ik - veel gebruik maken van netwerken zoals Facebook.
Een aantal van jullie adviezen zal ik ik zeker nog oppakken.
Misschien kun je samenwerking