Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaringen met Free musketeers

Ik heb onlangs een contract gekregen bij Free musketeers. Ik vroeg mij af of er mensen zijn die er al ervaring mee hebben.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Typ het eens in bij de zoekfunctie hier, dan krijg je veel informatie.
Er staat inderdaad al heel veel over de freemusketeers op dit forum.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Rheatha, dit is geen oproep, maar gewoon een vraag. Ook kun je deze beter in het forum POD plaatsen, maar ik kan me voorstellen dat je het verschil tussen POD en een gewone uitgever wellicht nog niet kent. Verder is een duidelijkere titel wel aan te raden. 90% van de zaken op dit forum zijn 'vraagjes'.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik om 12.20 uur hier keek, stond er toch een heel ander vraagje, zeg maar hulpoproep, Rheatha?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je gerichte vragen over het uitgeven middels FM wilt stellen, kun je me ook een privé-bericht sturen, dan probeer ik je zo goed mogelijk te helpen. ;)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Hiermee kan ik zeker aan de slag.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik om 12.20 uur hier keek, stond er toch een heel ander vraagje, zeg maar hulpoproep, Rheatha?
Ja, maar dat heb ik inmiddels zelf al helemaal opgelost. Groetjes

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zie ook freemusk.hyves.nl daar vind je enkele auteurs van Freemusketeers (trouwens ook op de officiele hyves: freemusketeers.hyves.nl).

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goh, ik lees met stijgende verbazing allerlei negatieve berichten over Free Musketeers. Over mensen die niet wisten dat je 50 'toestemming' mails nodig had, over mensen die niet wisten dat gedichtenbundels meer dan een x aantal pagina's/gedichten moesten bevatten etc. Ook las ik ergens dat er 'schrijvers'* (*ik kom hier nog op terug) zijn die het idee hadden dat F.M. hun boek volledig in de markt zouden zetten etc. Ik wil een ieder er nog eens van doordringen om het contract eens goed door te lezen! Daaarin stelt F.M. duidelijk de eisen. Dat doen ze niet voor niets! Ook de uitgeverij heeft een berekening (terecht) gemaakt over kosten en baten. Met 50 email toestemmingen komen er misschien 25 betalende klanten uit, wat de kosten/barten analyse net zou trekken. Vergeet niet, wij, mensen die bij F.M. uitgeven, zijn, hoewel we het wel zouden willen, geen Eco's, Stockwinn's of Falcone's. Wij, die bij F.M. uitgeven zijn wel goed, (nu het sterretje) *maar bereiken gewoon een kleiner (en vaak eigener) publiek. OK, ik geef het eerlijk toe, wij, de mensen die die boeken allemaal met hart en ziel geschreven hebben en er vaak familie en vrienden onder verwaarloosd hebben zouden ons graag terug zien op het volgende boekenbal of bij het volgende lit. programma op TV. Maar dat is niet zo! Wij, ik schrijf nu een beetje voor mezelf, zitten die verhalen uit te werken tijdens de reis naar het werk, tijdens het werk, op de fiets of op de schaats, I don't know, maar ik heb zelf natuurlij ook wel eens gedacht de 'next thing to Hemingway' te zijn! Maar da's niet zo (voorlopig). Heb nou geen kritiek, maar doe waar je goed in bent en wat je leuk vindt! Schrijf! Met je ziel en met je hart! (Oh ja, ik heb een eerste boek uitgegeven bij Boekscout. Ik ben daar keurig opgevangen en begeleid, maar het nadeel van die uitgeverij was dat je een heleboel "agressieve" promotie zelf moest doe, in tegenstelling tot F.M. Nu ben ik niet van dat 'agressieve' gedoe. Waarschijnlijk heb ik daarom nog nooit bij P & W gezeten of heb ik de boekenprogramma's niet gehaald?! Nee, geintje. Ik schrijf omdat dat een van mijn passies is. Wil je meer hier over discu'zeuren' dan mail me: Lucasfietst@hotmail.nl

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Opvallend is het enorme aantal spel- en taalfouten in het boek (Wilders ring van discipelen, angst en wantrouwen als bouwstenen van een politieke partij). Volgens Van Bemmel zou uitgeverij Free Musketeers nog een 'redactionele check' doen, maar klaarblijkelijk is het daar niet van gekomen. Bron: http://www.nu.nl/boek/2945779/wilders-stapte-kabi… Ik vraag me af waar de oorzaak ligt. Een gebrek in de communicatie? Heeft uitgeverij Free Musketeers überhaupt het manuscript gelezen? "Maandenlang heb je met hart en ziel aan het schrijven van je manuscript gewerkt. Dat wil je dan ook echt laten uitgeven", stelt de uitgeverij in datzelfde bericht. Is het uitgeven an sich belangrijker voor deze uitgeverij? Door de actualiteit haalt dit boek direct de publiciteit - een moment duidelijk zichtbaar op het topje van de boekenberg. Rijst bij mij direct de vraag: hoeveel uitgaven worden er nog meer vol spel- en taalfouten uitgegeven? Zo'n bericht baart me zorgen. Een (eerste) uitgave valt niet terug te draaien, laat dit een waarschuwing zijn.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rijst bij mij direct de vraag: hoeveel uitgaven worden er nog meer vol spel- en taalfouten uitgegeven?
Volgens mij heel erg veel. Immers: iedereen mag zich uitgever noemen. En niet iedere uitgever heeft een (goede) redacteur. Daarbij zijn het vaak de schrijvers die het meeste redactie nodig hebben die bij zo'n "wij publiceren vrijwel alles" uitgever uitkomen voor hun debuut.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van redigeren heb ik bij mijn boek niets gemerkt. Promotionele activiteiten sluimerden. Voordeel: zelf niets regelen of boeken versturen, het krijgt een ISBN, ligt bij CB en bestelbaar bij BOL.com. M.a.w. je zult zelf x keer de teksten moeten nalopen op fouten, op dubbele spaties, op 'hoerenjongens' (excusez le mot) maar zo heet het nu eenmaal. X keer lezen met een ander lettertype en andere grootte en/of andere kleur helpt om fouten te ontdekken. Veel succes.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Free Musketeers meldt op zijn website de tekst van een manuscript niet te redigeren en te corrigeren. Schrijvers dienen zelf hun manuscript foutloos aan te leveren. Zelf laat ik mijn boeken POD drukken bij een goede POD drukker. Voor mijn laatste boek, Ik wil mijn kind terug, betaalde ik nog geen vier euro per exemplaar als kostprijs. De kwaliteit en de uitvoering zijn prima. Dat kan ook niet anders, want het gaat hier om het grootste ´boekenbedrijf´ van Nederland.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb alleen maar postieve ervaringen bij F.M Het is mijn eigen domme schuld dat ik 14 exemplaren van mijn boek zelf moest aanschaffen omdat ik mensen te makkelijk in de email lijst op had genomen. Bij boek 2 gaat dat toch echt anders. Dan wil ik dat ze me of een bevestingsmail sturen dat ze er al 1 besteld hebben, of dat ze me op voorhand betalen zodat ik dan eventueel alsnog de boeken zelf kan bestellen. Inmiddels zijn die 14 exemplaren al lang en breed verkocht, maar het is zonde dat ik zelf eerst het geld moest ophoesten. Maar ja, echt top dat F.M dit voor elkaar krijgt. Tegenwoordig zie je veel meer POD bedrijven, maar ik liep tegen F.M aan en ben daar gebleven. Alles wordt ook duidelijk uitgelegd, en je krijgt gewoon de voors en de tegens op een rij. Daarnaast wordt je goed ondersteund door een medewerker daar. In mijn geval was dit Carlo. Hij heeft me goed uitgelegd hoe alles werkte. Ik heb echt alleen goede ervaringen met F.M. Het is alleen jammer dat ik het publicatierecht kwijt ben. Maar dat terzijde. Ook wil ik via deze weg toch even Frank Beerends, Carlo Rodenburg, en Nel Groenenberg bedanken voor wat ze voor mij hebben gedaan. Hun hebben er toch maar voor gezorgd dat mijn boek nu overal te verkrijgen is. Groetjes van Martijn

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mijn ervaring met FM is slecht. Je hebt zelf niets in te brengen. Ze zijn misschien wel aardig, maar die tijd hadden ze beter in het redigeren kunnen stoppen. Nee, dat kost geld. Bovendien zijn hun boeken veel te duur. Via andere pod's komen je boeken ook wel overal te liggen, hoor. Maar als jij tevreden bent. Soit.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitgeven via POD is een keuze. Dat heb ik ook gedaan zelfs al 3 keer. Handboek/reisgids Als je dan ziet dat je boek bij KB is opgenomen, verkrijgbaar is bij Bol.com, Bruna en nog 15 andere verkoopadressen, dan verbaas ik mij toch over het geringe aantal uitgeleverde boeken. Het is gewoon een kwestie van vertrouwen tussen je POD en jezelf. Maar je hebt er geen enkele controle op of het juiste aantal dat wordt opgegeven ook werkelijk zo is. En hoewel op de site van de POD te zien wanneer weer een boek verkocht is, kom ik soms een boek van mezelf tegen waarvan ik denk, goh waar zou die dat gekocht hebben. Als columnist zie ik het (boek)schrijven als hobby en geen broodwinning. Het product is mijn kunstwerk. En daar mag een ander via POD van meeprofiteren. Wel blijf ik van mening, dat alleen de POD uitgever het meest profiteert van onze inspanning , van onze boeken.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
"Het is alleen jammer dat ik het publicatierecht kwijt ben. Maar dat terzijde." En dát deugt niet. Ik heb nu een aantal uitgeefcontracten en bij ieder contract komt er een einde aan de tijd dat de uitgever het boek uitgeeft. Voor het verstrijken van die tijd gaan we om de tafel: hoe loopt het boek, hoe bevalt de samenwerking, willen we ermee door met elkaar? Ik vind iedere manier van uitgeven een goede, alles mag en alles kan naast elkaar bestaan. Maar je publicatierechten (welke? alleen de gedrukte boeken of ook de e-boeken of de luisterboeken?) voorgoed afstaan is gewoon je auteursrecht verliezen. Ook al beweert FM dat je die altijd zelf houdt. Wees kritisch en stel vragen, op welke manier je verhalen ook worden uitgegeven. Het is fijn positieve geluiden te horen over POD, ik geloof heilig dat dit voor een groep auteurs de beste weg is. Maar potdikkie ... ook die auteurs moeten zich bewust zijn van hun rechten en van wat ze afgeven en wat niet.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe kun je het publicatierecht kwijtraken? Volgens mij is dat een recht dat je verleent aan een partij, zodat die je tekst mag publiceren (zonder verleend publicatierecht is het de uitgever (via het auteursrecht) verboden je tekst te publiceren en te kopiëren). Gezien de werking van Print on Demand, waar veel Publish on Demand gebruik van maakt, is het niet mogelijk om het recht alleen voor de eerste druk te verlenen. Je verleent het recht dan aan de uitgever om tot een bepaalde datum, of zonder einddatum, je tekst in zijn fonds te mogen voeren. Je kunt dat recht ook aan meerdere partijen verlenen, en je houdt het altijd zelf. Tenzij je een uitgever een exclusief publicatierecht verleent, dan ben je overeengekomen dat je een ander dat recht niet geeft, en er zelf geen gebruik van maakt. Daarbij is een einddatum wel belangrijk, zodat je na een bepaalde tijd naar een ander kunt overstappen. Bijvoorbeeld ook als de uitgever failliet gaat of wordt overgenomen door een partij waarmee jij niet in zee wilt gaan. Met een exclusief publicatierecht voor een beperkte tijd geef je de uitgever de gelegenheid zijn investering in jouw boek terug te verdienen. Bij POD zou daar geen sprake van moeten zijn, omdat de uitgever niet investeert.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet aan beginnen dus. Overigens doet FM ook aan print on demand, dan hou je je rechten en gebruik je het bedrijf als drukker.