1 uur 17 minuten

Rol

• Gewone gebruiker

Proeflezers high fantasy

24 augustus 2026 - 19:40

Ik heb recent mijn eerste manuscript uitgeschreven (circa 95000 woorden). Na een eerste zelfrevisie en revisie door familie had ik het graag aan proeflezers voorgelegd om een beter inzicht te krijgen in de lezerservaring. Boeit het plot? Zijn er gaten, zwakke momenten? Zijn de personages voldoende uitgewerkt? Wat met de schrijfstijl? Maak ik te vaak gebruik van spreekwoorden of clichés? En nog wel talloze andere vragen en onzekerheden.

Het gaat om een fantasy verhaal dat zich in de fictieve wereld van het Ei afspeelt. De goden van waarheid en lust proberen de macht naar zich toe te trekken maar hierdoor worden de levens van twee koppels, een koppel dat zijn gearrangeerd huwelijk moet verwerken enerzijds en een magiër en de vrouw die gezworen heeft hem te dienen anderzijds, overhoop gegooid. 

Het verhaal is rechttoe rechtaan geschreven. Mijn bedoeling was om lange beschrijvingen te vermijden. Ik zou het als zuivere high fantasy omschrijven dus in het genre van (zonder mij natuurlijk met deze namen te willen vergelijken) David Hair (Brug der getijden) of Brandon Sanderson (The frugal wizard’s handbook for surviving medieval England). 
De hoofdpersonages zelf zijn niet moreel dubieus. Ze hebben hun tekortkomingen maar de stijl is geen grimdark.

Indien mensen geïnteresseerd zouden zijn, zou ik voorstellen om de eerste drie hoofdstukken door te mailen (laat gerust weten of dit in pages mag of dat jullie liever hebben dat ik naar word converteer). Op basis hiervan kunt u zien of het verhaal enigszins aanspreekt en of u graag de rest leest. Ik sta er natuurlijk voor open om als tegenprestatie (desgewenst) een aantal hoofdstukken van jullie pen te beoordelen.