Lid sinds

1 maand 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Gertrude manuscriptbeoordelling

16 juli 2024 - 22:32

Heeft iemand ervaring met manuscriptbeoordeling via Gertrude? Dat is een site (manuscripttest.com) die AI gebruikt om een manuscript te beoordelen. Op schrijvenonline staat daar ook een artikel over. Ik heb een aantal hoofdstukken uit mijn boek ter beoordeling aangeboden. Gertrude antwoordt dan dat "de overeenkomst met zelf gepubliceerde teksten groter is dan met teksten die door uitgevers zijn gepubliceerd". Als ik vervolgens meer wil weten moet ik 29,95 betalen. Omdat ik het niet helemaal vertrouwde heb ik maar eens de proef op de som genomen en de eerste hoofdstukken van een bekende uitgegeven roman ingestuurd. En wat ik al vermoedde kwam uit: ik kreeg exact hetzelfde antwoord. Nu snap ik dat AI nog in de kinderschoenen staat, maar dit lijkt me een manier om mensen geld afhandig te maken.

Lid sinds

19 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
24 juli 2024 - 11:51

Ik heb als test een stuk van De Avonden ingestuurd en kreeg dit terug:

"Gefeliciteerd!
Gertrude heeft je tekst vergeleken met andere teksten in de database en vindt dat je tekst lijkt op fictionele teksten die reeds door uitgevers zijn gepubliceerd. De overeenkomst van je tekst met door uitgevers gepubliceerde teksten is groter dan met zelf gepubliceerde teksten.
Gertrude vindt dat je schrijfstijl het meest lijkt op de stijl van:
Harry Mulisch"

Overigens zijn de artikelen/links over Gertrude al van 2020/2021. En er wordt nergens gesproken over AI, ook niet op hun eigen site. Ik denk dat het systeem puur kijkt in hoeverre je woordgebruik en zinsbouw matcht met auteurs die gepubliceerd zijn bij reguliere uitgevers. Of dat nuttig is weet ik niet. Lijkt me lastig om gerichte tips te geven in een geautomatiseerd rapport.

Lid sinds

1 maand 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2024 - 21:32

De tekst die ik had ingevoerd en waar ik bovengenoemde analyse kreeg waren de eerste hoofdstukken van Het kunstzijden meisje van Irmgard Keun. Dat is zeker hoogstaande literatuur maar niet erg bekend. Dus mijn analyse is dan dat het een waardeloze tool is. 

Lid sinds

3 dagen 20 uur

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2024 - 6:32

Neem een betaald abonnement op chatgpt. Stel duidelijk wat je verwacht en kiep je helemanuscript erin. Je kunt ook fotos bij tekstdelen laten plakken. Stock maar ook eigen. Onmisbaar hulpmiddel