Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezen en redigeren

Hi Iedereen,

Ik had een vraagje ivm text corrector zijn voor een magazine of boek. 

Ik vroeg me af of iemand van jullie hier text corrector/redacteur is, en of deze zou kunnen zeggen hoe je organisaties het beste benadert. Vraag je voor een magazine ook een proefopdracht aan? En hoe spreken jullie uitgeverijen net aan? Ik hoor heel graag jullie ervaring. 

Groeten,

Astrid 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hai Astrid,

Redacteur en corrector zijn imo twee heel verschillende rollen. Redacteuren zijn via Schrijven Onine te vinden, via uitgevers of google. Selecteer op wat jij belangrijk vindt. Genre, portfolio, zelf gepubliceerd, aanpak, kosten, doorlooptijd, beschikbaarheid op korte termijn, etc. Gewoonlijk bieden ze een proefcorrectie aan (soms tegen een relatief gering bedrag). De eerste proefcorrectie was het niet helemaal, ik ben met een ander doorgegaan.

Je gelooft het niet, maar er zijn honderden uitgevers. Ook hier een shortlist maken. Genre is erg belangrijk. 'Past niet in onze portfolio' is niet per definitie een smoes om je af te wijzen. Besluit uit je wilt self pubben (ja/nee) en of je POD wenst (ja/nee). Dat helpt behoorlijk bij de selectie. Een uitgever is feitelijk slechts op één manier aan te spreken: Stuur je manuscript in. Een wachttijd van 6-8 maanden voor een reactie is voor mij een showstopper, dus 95% viel af. De eerste uitgever van mijn shortlist reageerde binnen vier weken en positief.

Mijn uitgever was van mening dat ik zelf de corrector taak kon uitvoeren. Een proeflezer deed dit ook waarna we onze bevindingen bespraken. Driemaal zijn we het hele boek doorgegaan, pakweg zes weken doorlooptijd. De 'moeilijker' zaken heeft je redacteur al verwerkt. De plot wijzigt niet meer. Het gaat om dubbele woorden, missende woorden, zinnen die bij het hardop voorlezen toch net niet lekker lopen. Woorden los of aan elkaar, nogmaals checken, op internet zijn alle regels makkelijk te vinden. Leestekens, dubbele spaties, aanhalingstekens, inspringen, enzo.

Het is mijn eerste boek. Wellicht kunnen andere forumleden meer ervaringen vertellen.

Succes!