Hoe feedback te verwerken
Dag allemaal,
Ik heb een tijd geleden een deel van mijn manuscript gestuurd naar een groot kinderboekenuitgeverij en zij wilden graag de rest lezen. Dit heb ik gestuurd en nadat meerdere mensen het daar hebben gelezen, heb ik een lijst van feedback gekregen. Ze zeggen nog geen 'nee' en willen graag het manuscript nogmaals ontvangen mits ik de veranderingen heb doorgevoerd, uiteraard vrijblijvend. Als een schrijfster met 0 ervaring ben ik eigenlijk al heel trots dat zij zoveel aandacht er in hebben gestoken. Uiteraard wil ik het beste uit het verhaal halen (wellicht kennen sommige het hier nog: over tante Pol op de vuilnisbelt ;)) en wil ik hun feedback zo goed mogelijk verwerken. Maar nu is mijn vraag:
Hoe verwerk je feedback in je manuscript? Hebben jullie tips hoe dit het beste aan te pakken?
De feedback die gegeven werd was in een notendop: meer verdieping in het karakter van de hoofdpersoon, een ander karakter minder belerend en kinderlijk maken, het verhaal wat logischer maken.
Ik hoor graag hoe jullie feedback van een uitgeverij verwerken in een bestaand manuscript. Het is voor mij meer dat ik het moeilijk vind om te beginnen omdat ik niet goed weet waar te beginnen :).
Dag Renske, Ten eerste:…
Lid sinds
13 jaar 11 maandenRol
Dag Renske,
Ten eerste: gefeliciteerd! Geweldig om terug te horen van een uitgever die potentie in je werk ziet!
Wat je hierboven samenvat klinkt als goede feedback. Heeft de uitgeverij specifieke plekken in de tekst aangegeven waar ze verandering zouden willen zien, of is de feedback ongeveer zo algemeen als je het hierboven omschrijft?
Ik zou ten eerste (maar misschien heb je dit al gedaan) je verhaal nog eens helemaal doorlezen nadat je het een tijdje niet gezien hebt. En met de feedback van de uitgeverij in je hoofd. Ik denk dat je dan zelf al plekken zult ontdekken waar de feedback van de uitgeverij mooi toegepast kan worden.
Als je zelf niet de afstand van je tekst weet te nemen, zou je ook een proeflezer kunnen zoeken. Breng je proeflezer van tevoren op de hoogte van de feedback van de uitgeverij, met de vraag om plekken in de tekst te zoeken waar mogelijkheden open liggen.
En wanneer je de plekken gevonden hebt waar je denkt dat de beste kansen voor toepassing van de feedback liggen, gewoon stukje voor stukje herschrijven. Op die manier heb je misschien wat meer structuur, dan wanneer je zomaar hier en daar veranderingen aan gaat brengen.
Uit mijn ervaring, gaat het om een balans vinden tussen twee dingen: je creativiteit opnieuw op je verhaal laten schijnen om échte verandering (verbetering) te maken - en de aanpassingen binnen de perken houden, zodat je verhaal overzichtelijk en coherent blijft.
Dus bijvoorbeeld: een personage verdiepen, doe dat op één manier. Geen drie diepere lagen die als losse flodders alle kanten opschieten. Geef haar één diepere eigenschap, en breng die naar voren in enkele relevante scènes.
Aanpassingen die je doet moeten het verhaal als verheel versterken, niet verwateren. Dus een strak plan de campagne is key. (Is wat ik erover denk.)
Succes! Laat weten als je op de een of andere manier hulp kunt gebruiken. Zo'n kans als deze, daar moet je alles uit halen wat erin zit :)
Gefeliciteerd, Renske…
Lid sinds
13 jaar 11 maandenRol
Gefeliciteerd, Renske. Gewoonlijk stopt een uitgever niet zo veel tijd in een ms. Dat betekent dat ze er wat in zien. Ik zou het aanpassen, waar je dat kunt, maar blijf wel bij jezelf. Advies van DSiana om op een of misschien twee aspecten te concentreren is goed. Ik zou me focussen op het begin van het verhaal, want personage-eigenschappen "kleuren" dan de rest.
Veel succes!
Bedankt beide! De…
Lid sinds
5 jaar 3 maandenRol
Bedankt beide!
De uitgeverij heeft de feedback algemeen gehouden en hebben geen specifieke fragmenten benoemd. Goede tips, dank jullie beide! Het laten lezen door een proeflezer met kennis van de feedback vind ik ook een hele goede! Ik ga er mee aan de slag, nogmaals dank, ik heb hier veel aan. Geeft me weer een goed duwtje in de rug :).