Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Redacteur voor manuscriptbeoordeling

Helaas, de vierde afwijzing van uitgevers alweer binnen, zucht. Ik kan er wel wat mee, dat dan weer wel. 'Het plot van uw boek was origineel, maar er moet nog gesleuteld worden aan de uitwerking. Het boek mist actie en bevat te veel uitleg.' Ik begrijp wat ze bedoelen en ik heb ideeën hoe ik het aan kan passen, dus ik ga maar weer herschrijven. Ik mag hopen dat ik na dit boek genoeg heb geleerd om een volgende er sneller uit te persen in betere kwaliteit hahaha. Ik wil het in eigen beheer uit gaan geven (willen is een groot woord, liever een uitgever natuurlijk), ik heb de uitgevers een beetje opgegeven.Daarvoor wil ik een manuscriptbeoordeling laten doen. Wel een grondige waarbij op alles gelet wordt. Personages, stijl, spanningsopbouw, maar ook domme fouten, inconsistenties... Het moet wel een goed boek zijn als ik er die kosten in ga steken. Nu zoek ik een goede redacteur, maar kan door de bomen het bos niet meer zien. Ik wil wel iemand die nog met 1 voet in de modder staat, iemand die dus ook nog redactiewerk voor uitgeverijen doet en bij een uitgeverij heeft gewerkt. Niet een schrijver die vanuit zijn eigen ervaring met het schrijven redactiewerk verricht. Ik vond via schrijven online manuscriptbeoordeling door Nicole Teunissen. De rest van het rijtje werkt niet echt als redacteur voor uitgevers. Maar ik wil graag wat vergelijken. Heeft iemand ervaring met haar? Of met iemand die als freelance redacteur werkt en manuscripten erbij doet? Ik wil er wel voor betalen, maar iemand als Harminke Medendorp die De verwarde Cavia van Paulien Cornelisse deed, kan ik niet betalen (zij komt bij een manuscript van 71.000 woorden ergens rond de 2400,- uit dacht ik).

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een professionele redactie wil van iemand met 1 voet in de modder, is dat toch wel ongeveer de prijs denk ik. Misschien is het toch nuttig je voorwaarden iets bij te schaven. Er zijn mensen die zeker redactie kunnen doen, en net omdat ze niet professioneel bezig zijn, ook veel minder vragen.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi LeonvanD, Wat mij direct opviel in jouw bericht, is de waarde die jij hecht aan de kwaliteit van werk uitgevoerd door mensen die een (beroepsmatige) link hebben met een uitgeverij. Ik wil niemand tekort doen, en zeker niet mensen die dit als vak doen, maar ik zou je wel willen meegeven wat mijn ervaring is. Ik heb een aantal mensen in mijn netwerk gevonden die niets te maken hebben – beroepsmatig gezien – met redactiewerk, maar die opvallend goede kritiek hebben gegeven op mijn manuscript. Het heeft mij doen inzien dat – nog voordat je uberhaupt geld hoeft of zou moeten uitgeven – je het werk heel goed door proeflezers kunt laten bekritiseren. Je hebt mensen nodig met bepaalde kwaliteiten: doortastend, eerlijk en open zijn, goede communicatieve vaardigheden (uit kunnen leggen waarom ze iets goed/niet goed vonden en wat ze missen of anders zouden willen zien), graag lezen, nieuwsgierig. Deze mensen halen de ‘domme fouten’ en inconsistenties er uit. Deze mensen kijken naar de geloofwaardigheid van jouw personages, maar ook naar jouw verhaallijn en spanningsopbouw. Laat je niet van het padje brengen door een afwijzing van een uitgeverij. Ook dit zijn gewone mensen, en niemand heeft alle wijsheid in pacht. ;) Janet