Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

heel groot script proeflezen

ik heb een script van 150.000 woorden per deel, totaal rond de 500 pagina's a5. Zijn daar (betaalde) proeflezers voor te vinden of kan ik bij voorbaat al stoppen met zoeken?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan op dit forum onder 'oproepen' een oproepje plaatsen voor proeflezers. Maar alleen voor onbetaalde (we mogen hier geen commerciële dingen plaatsen). Er zijn hier proeflezers van verschillende niveaus, en misschien willen er een aantal wel proeflezen, al klinkt het als een enorme klus. Je kunt je dan denk ik ook van tevoren het beste afvragen wat je verwacht van een proeflezer, en wat voor niveau ze moeten hebben. Wil je echt professionele proeflezers, dan kun je hier de zoekfunctie gebruiken en zoeken op 'manuscriptbeoordelingsbureaus', en verschillende beoordelingen van mensen op Sol vinden. De tarieven daarvoor verschillen en kunnen flink oplopen (we hebben het hier over meestal over honderden euros), daar krijg je een heel uitgebreid rapport voor, waarmee je jezelf goed kunt verbeteren. Ook via Google kun je zoeken. Het hangt er vanaf wat je wil precies wil, en hoe grondig je het wil (of je naar de verhaallijn wil laten kijken, of naar bepaalde schrijftechnieken of beiden). Je kan ook een gedeelte laten proeflezen en daar al heel veel van leren, die kennis kun je dan ook toepassen op de rest van je verhaal.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
je hebt gelijk over dat laatste. ik denk er dan ook over om beide te doen; dus zowel de delen afzonderlijk van 150.000 woorden (ik was vergeten te zeggen dat het gehele boek 6 delen heeft) te laten proeflezen door iedereen die dat wil. Het gehele boek laten tegenlezen; daar kan ik echt van dromen. Dan heb ik voor ogen dat diegene verhaaltechnisch kijkt en naar de verhaallijn, maar zeker niet naar de spelling. Ik heb daar t.z.t dan ook best honderden euro's voor over. Maar er moet ook op spelling worden gecontroleerd en dat kan ik ook per deel laten proeflezen. Dat mag iedereen die het kan zijn. Ik heb er sowieso al twee in mijn kennissenkring die ik kan benaderen daarvoor. Bedankt voor je tip!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Begrijp ik het goed dat je 6 keer 150.000 woorden hebt geschreven? Waarom niet na het eerste deel reacties gevraagd en de verbeterde technieken toegepast op alles wat je nog schrijven wilde?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik begrijp dat de zes boeken totaal uit 150.000 woorden bestaat. Momenteel ben ik met een ms bezig van 130 blz. A4. Een enorme klus. Mede omdat ik alles doorneem. Dat moet wel in dit geval.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ben inderdaad bezig om het eerste deel te laten proeflezen, maarrrrr... ik wil ook feedback op de verhaallijn en die kan pas gegeven worden als het hele boek gelezen wordt... toch?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Waarom heb je in vredesnaam zoveel verhalen gechreven, Taya? Was het niet verstandiger geweest om na één verhaal mensen te laten proeflezen? Dit is bijna onbegonnen werk.