Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Te netjes

Hoi Allemaal, bezig aan mijn tweede boek waarbij mijn spellingscontrole aanstaat, aangezien ik zeer slecht ben in nederlandse taal en spelling heb ik met de spellingscontrole toch een beetje EXTRA controle. MIjn eerste boek heb ik laten doen door zo'n bureau, omdat het anders toch niets werd. Goed hier komt mijn, misschien wat domme vraag: als ik aan het schrijven ben komt er vaak een kronkeltje onder een woord, drukkend op de rechter muisknop zegt hij dan dat het een te net woord is ofzo, zo had ik gister in een zin, kan hem even niet meer terug vinden, HARE, van net als die van haar zoiets, daar werd gezegd dat het te net taalgebruik was, of andere woorden dat ik beter minder formeel kan gebruiken. Oke,,ik verander dat dus niet omdat ik persoonlijk het er wel bij vind passen..hoe staan jullie hier tegenover? veranderen jullie zoiets of laten jullie het staan? schrijfend aan dit onderwerp twijfel ik of het misschien bij schrijfstijl moet staan, maar ik denkdat het allebei wel past, anders hoor ik het wel. ben redelijk nieuw hier dus moet mijn weg nog vinden. Als ik meerdere dingen tegenkom in de tekst plaats ik ze wel maar ik kan ze zo snel niet vinden/

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is geen domme vraag, maar wel een lastige als je geen voorbeeld geeft. Zij sloeg hare ogen op, een zin als die zou ik je niet aanraden, dat is gewoon verouderd taalgebruik. Zijn boek lag hier, het hare lag nog in de kast, ja dan kan het best. Zoals je zelf al zegt moet je zelf beoordelen, aan de hand van de zin waar je woord in staat. De spellingscontrole wijst je er alleen maar op.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zij sloeg hare ogen op zou mijns inziens wel kunnen als het bijvoorbeeld over een koningin in het Victoriaans tijdperk gaat, of zo, en de hele schrijfstijl plechtig is, maar gewoonlijk zou ik er niet voor kiezen en dit soort taalgebruik komt inderdaad meestal niet meer voor. Maar je moet gewoon doen wat jij wil. Ik schreef eerder vaak 'gaarne' in een sollicitatiebrief, vond Word ook niet goed. :)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net taalgebruik is mij vreemd. Ik heb dat nog nooit gehad. :rolleyes: Wel leuk te weten dat het kan. Als het bij de rest van je schrijven past zie ik het probleem niet. Al vrees ik wel dat het een groot aantal mensen niet zal aanspreken. Ze zullen het snel afdoen als oubollig en dat is dan weer jammer.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooit besloot mijn baas dat ons bedrijf ook hip en modern moest zijn en stuurde ons op brieven schrijftraining. Alle mits, indien, gaarne en welbeleefdheden werden hardhandig uit onze koppies gespoeld. De leidster was heel streng. ´Je draagt toch ook geen kokerrokje en hakken meer naar kantoor,´ mopperde ze toen ik er stiekem nog een mitsdientje in wilde stoppen. het was even wennen maar ik moet toegeven dat ik uiteindelijk wel tevreden was met het resultaat. Maar goed, dat is dan zakelijk schrijen he. In creatief schrijven gelden andere regels.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook gewoon je spellings-checker op minder strikt zetten. Dan geeft hij wel de fouten aan, maar niet de andere rimram zoals verouderd taalgebruik en dat soort dingen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reactie's, ik heb het even opgezocht met hare b.v. dan om die maar even te nemen. Ik heb deze zin: fantaseert ze over zijn lichaam tegen het hare Hij heeft zijn keuze gemaakt en Sarah de hare Dat zijn dan b.v. voorbeeldjes over het 'Hare'