Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

weg

weg

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het staat heel duidelijk uitgelegd in de Schrijfwijzer van Renkema. Voor dit soort dingen altijd een uitkomst! Zeker als je zoals jij niet helemaal Nederlandstalig bent opgevoed. Ik heb het hier al een paar keer overgetikt, maar zie zo snel ook niet waar.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bron: http://www.onzetaal.nl/advies/hunhen.php Wanneer is hen juist en wanneer hun? Gebruik hen in de volgende gevallen: 1. Na een voorzetsel. Bijvoorbeeld: 'Ik geef het boek aan hen'; 'Ik deed het voor hen'; 'Zijn houding jegens hen'; 'Hoe gaat het met hen?' 2. Als lijdend voorwerp. Bijvoorbeeld: 'Ik bekijk hen'; 'Hij ontslaat hen'; 'Zij mijdt hen.' Gebruik hun in de volgende gevallen: 1. Om bezit uit te drukken: 'Hun auto is stuk.' 2. Als hun vervangbaar is door een voorzetsel(groep) (aan, voor, bij, volgens, met betrekking tot, ten aanzien van enz.) + hen. Het is dan een indirect object (een meewerkend, belanghebbend of ondervindend voorwerp). Voorbeelden: * Ik geef hun het boek (hun is vervangbaar door aan hen) * Hij schonk hun een borrel in (hun is vervangbaar door voor hen) * Hij rookt hun te veel (hun is vervangbaar door volgens hen) * De Noordkaap is hun te ver (hun is vervangbaar door voor hen) * De tranen stonden/sprongen hun in de ogen (hun is vervangbaar door bij hen) Lukt het u niet om met deze vuistregels uw twijfel op te lossen, gebruik dan ze: in niet al te formele teksten is dit vaak prima bruikbaar als alternatief voor hen én hun: 'Ik geef ze (hun) het boek', 'Laat ze (hen) maar praten.' Overigens is het nog maar de vraag hoelang het zinvol blijft het verschil tussen hun en hen aan te houden. Het is een verschil dat al lang niet meer 'leeft' in het dagelijks taalgebruik. Het is dan ook een bedacht onderscheid; de zeventiende-eeuwse wetenschapper Christiaen van Heule wordt beschouwd als de bedenker ervan. Tegenwoordig gaan veel taalgebruikers ervan uit dat alleen hen juist is in een zin als 'Hen vraag ik niets meer!', terwijl volgens de regels 'Hun vraag ik niets meer!' juist zou zijn. Volgens de Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS, 1997) mag er bij dit soort hen/hun-kwesties niet van 'fouten' worden gesproken. Hun als onderwerp (zoals in 'Hun hebben er helemaal geen verstand van') wordt trouwens nog wél als echt fout gezien, zie ons advies hierover elders op deze website.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dank jullie. Het doet me goed te weten dat het waarschijnlijk voor veel mensen lastig en ingewikkeld is; ik zat al allerlei excuses voor mezelf te maken - onnodig. Dus in die zin hierboven van Dorrestein, ''Hij zal dan merken dat hun innerlijke motivatie hun vanzelf de woorden in de mond legt die bij hen passen', is de tweede 'hun' een indirect object (een meewerkend, belanghebbend of ondervindend voorwerp), dat vervangen kan worden door zoiets als 'bij hen'. Ik ga zo'n langwerpig boek van Renkema aanschaffen. Die link naar de onzetaal site is ook handig.