Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gebeuren/geval/...?

Je hoort regelmatig "Het gebeuren ...." waarna een min of meer normale zin volgt. Laatst las ik "Ze legde het geval aan de kant". Het dekt natuurlijk wel de lading wat je wil zeggen, maar het staat niet mooi. Zijn er ook manieren om dit sierlijker te zeggen?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het geval van 'het geval' ( :D) zal wel al enkele keren vermeld geweest zijn wat 'het geval' juist is. Misschien werd die manier gebruikt om eentonige aanduiding te voorkomen. En tegelijk weer te geven dat ze niet zo heel blij was met dat iets. Anders had ze het misschien 'het juweeltje' genoemd? Elke manier van benoemen geeft ook de emotionele waardebeoordeling weer van hetgeen wat beschreven is. 'Het geval' klint dus eerder als iets wat je liever kwijt bent dan rijk. Dus , het kan wel passen in de context. Sierlijker? Dan moet je 't beschrijven denk ik. Je kunt moeilijk sierlijk gaan bescrijven in 1 woord.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil je persé dat het 1 woord is, als synoniem voor gebeuren/geval? Je kan natuurlijk ook beschrijven wat dat geval is. 'Ze legde het boek aan de kant', ofzo, ik weet niet wat jij met dat geval/gebeuren bedoelt.