Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Interpunctievraagstukken

Ros' idee n.a.v. dit topic: http://www.schrijvenonline.org/forum/8803 Wat vinden jullie nou de ideale interpunctie? Ikzelf hou het meeste van dit: "Hoi," zei hij. "Ik ben Aart." of deze: 'Hoi,' zei hij. 'Ik ben Aart.' Als het tenminste maar niet 'Ik ben Aart'. ofzo is.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit ergens in mijn hoofd met het idee dat je een komma voor de aanhalingstekens plaatst, als de zin nog niet af is en verder gaat. Zie het verschil tussen onderstaande zinnen: "Weet je," zo begon hij, "het is ook allemaal niet zo simpel." "Ik begrijp wat je bedoelt", antwoordde ik.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Staat er daar ook iets bij over waar je leestekens plaatst? Ik snap wel dat je dubbele of enkele aanhalingstekens gebruikt, maar hoe zit het nu met die voorbeelden die ik geef in verband met komma buiten of binnen de aanhalingstekens plaatsen?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat mag je zelf weten. Het is geen wet. Wel moet je dan in een tekst consequent dezelfde methode toepassen.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Merci, dat klinkt eigenlijk ook het meest logisch. Ik denk dat ik me dan maar houd aan wat ik meen geleerd te hebben.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Koop nu eindelijk eens allemaal die Schrijfwijzer van Renkema. Geen enkel ambacht kan zonder goed gereedschap. Te vaak zie ik hier mensen dingen overnemen van anderen die zeggen: ik doe het altijd zo. En dan blijken ze het altijd fout te doen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De Schrijfwijzer Compact heeft het voor mij helemaal mis. "Hoezo?", vroeg ik. Lelijker vind ik het kunnen. De theorie is leuk, maar als de praktijk anders werkt, heb je er niks aan.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Koop nu eindelijk eens allemaal die Schrijfwijzer van Renkema. Geen enkel ambacht kan zonder goed gereedschap. Te vaak zie ik hier mensen dingen overnemen van anderen die zeggen: ik doe het altijd zo. En dan blijken ze het altijd fout te doen.
Het is een SchrijfWIJZER, Zjors. Ook Renkema suggereert niet dat het moet zoals in dit boek staat. Er zijn interpunctieregels, geen wetten. Menig uitgever houdt zijn eigen regels aan, dat kan een auteur dus ook doen. Heb jij een uitgever die het doet zoals Carduelis aangeeft? Ik niet. En ik vind het ook lelijk, een komma buiten de aanhalingstekens.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aanhalingstekens kan je in elk boek vinden. Pak je favouriete boek uit de kost (van een gerenomeerd uitgever) en kijk hoe zij het doen.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, Waus vráágt toch aan ons wat wíj de ideale interpunctie vinden? Onze persoonlijke menig dus. Hij vraagt toch niet hoe het offcieel moet. Ik heb de schrijfwijzer ook wel en gebruik hem wanneer nodig. Maar soms wil je gewoon iemands mening en/of inzicht erover horen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
aanhalingstekens Gebruiken bij gesproken tekst. Zij zei: 'Ik heb last van heimwee.' Niet bij gedachten. Ik heb last van heimwee, dacht ze. maar nu: Ik geloof dat mijn heimwee toeneemt, schreef ze in haar e-mail, en ze vervolgde: ik weet niet wat ik daaraan kan doen. Die laatste zin, moet die met of zonder aanhalingstekens? Bij voorbaat dank.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'Ik geloof dat mijn heimwee toeneemt,' schreef ze in haar e-mail, en ze vervolgde: 'Ik weet niet wat ik daaraan kan doen.' Zo zou ik het doen. Het zijn allebei citaten, die zet ik tussen haakjes. Maar nogmaals: het is geen wet, maar een regel.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou 'm zonder aanhalingstekens doen. Maar het hangt er vanaf, als Ik weet wat ik daaraan kan doen gezegd wordt zou ik het wel met ' en ' zeggen. Dat is me niet helemaal duidelijk :)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké Waus