Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Cijfers schrijven

Naar aanleiding van een vraag over cijfers. Ik weet dat de vuistregel is: Tot en met twintig de getallen uitschrijven. Hoe zit dat eigenlijk met deelgetallen drieentweetiende, of drie-en-twee-tiende of drie en tweetiende of drie en twee tiende of 3,2...?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn Renkema zegt dat er tussen de teller en de noemer van breuken een spatie komt en geeft als voorbelden: drie vierde, drie kwart miljoen, vijf zes zevende en twaalf drie kwart Dus dan is het drie twee tiende.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar worden getallen als driehonderd dan 300 of drieduizend, 3000? en schrijf je wel twintig, maar daarna 22?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Pehamo: ik denk dat twee-en-twintig nog wel uitgeschreven kan worden. Het is nog niet zo heel erg lastig te lezen. Driehonderd en Drieduizend kan ook nog omdat het mooie ronde getallen zijn. 386 is natuurlijk weer wat anders. Ik denk dat het lastig word als je grote getallen helemaal uit gaat schrijven. Denk maar bijvoorbeeld aan 'vijftienduizend driehonderdéén-en-tachtig'(ik weet niet hoe het dan precies zit met de spaties) Ik zou niet weten wat ik wel zou doen. 15 381 in een boek in getallen neerzetten vind ik ook niet zo mooi staan. Als het een informatief boek is gaat het nog wel, maar een leesboek... Ik denk dat je, indien/zoveel mogelijk, zoveel mogelijk cijfers moet zien te vermijden. Dat lijkt mij het beste. En anders niet kiezen voor grote aantallen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe houd ik de regels tussen het schrijven van getallen in fictie (=creatief schrijven) en in non-fictie (= oa wetenschappelijk schrijven) uit elkaar?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door het soort tekst. Bij fictie uitschrijven (tenzij het te lang wordt, zoals vierhonderdzestienduizendennegenhonderdachtenzeventig :P ) en bij non-fictie, eh, ook niet dus :D Nu serieus. Door het soort tekst, bij fictie zoveel mogelijk uitschrijven :nod:

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou die en er toch wel tussen zetten. Toen ik vijf zes zevende zag staan in Marria's post, begreep ik eerst echt niet wat dat kon betekenen (ik dacht aan een typfout). Of drie komma twee schrijven, zo zou ik het ook zeggen. Of mag dat dan weer niet voluit?