Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

komma's

Hoe zit het met komma's tussen bijvoegelijk naarmwoorden? bv: Er stond een klein, onverlicht, ongeverfd hotelletje. telkens een komma ertussen of niet?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet als het eerste bijvoeglijk naamwoord een bepaling is van het volgende bijvoeglijk naamwoord. Dus: "Een vreselijk lange jongen..." Dan geef je aan dat de jongen heel erg lang is. Wel als het een soort van reeks is. "Een vreselijk, lange jongen..." Dan geef je aan dat de jongen zowel vreselijk als gemeen is. (Is misschien een rare voorbeeldzin, maar kon even zo snel niets anders verzinnen.)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is heel duidelijk. En is ook het idee dat ik zelf had, maar ineens begon ik te twijfelen en ik wil het natuurlijk zo goed mogelijk aan de uitgever sturen. Bedankt!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die komma's zijn volgens mij een reden waarom je eigenlijk liever niet meer dan twee bijvoeglijk naamwoorden gebruikt ;) Overigens geldt de komma niet bij kleur. Klein, onverlicht rood hotelletje.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Koop eens de Schrijfwijzer van Renkema, Redhed. Daar staat het allemaal duidelijk in uitgelegd.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het dan geen vreslijke, lange jongen?
Je hebt gelijk, probeerde snel een voorbeeld te verzinnen waarbij beide bijvoeglijk naamwoorden gelijk waren. @Redhed, De Schrijfwijzer van Renkema is inderdaad bijna onmisbaar wanneer je schrijft. Ik ben er erg blij mee en heb er veel aan.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een klein, onverlicht, ongeverfd hotelletje. Er stond een klein hotel. De muren waren ongeverfd, de enige lamp die er brandde was achter de voordeur. Er stond een klein ongeverfd hotel. De enige lamp die er brandde was achter de voordeur. Ofzoiets kam ook :P Ik zag het net ook staan. Hij is wel erg duur ja... € 33 nieuw, € 28 2e hands.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Overigens geldt de komma niet bij kleur. Klein, onverlicht rood hotelletje.
Dat zal wel zijn omdat je dat niet kunt combineren: 'Een klein, rood, geel, blauw, groen, onverlicht hotelletje.' :) (Het stond in Barcelona en Gaudí had het gemaakt).

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb hem net opgezocht, hij is wel erg duur...
Ik heb de compacte versie. Die was iets van 20 euro en daar heb ik wel voldoende aan. In de uitgebreide staat vast nog meer, maar tot op heden heeft de compacte nog vrijwel al mijn problemen opgelost.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een zeer nuttige topic. Het herinnert mij er aan dat mijn leestekenbeleid veel beter moet worden. Naast angstvallig weglaten van komma's tussen bijvoeglijke naamwoorden maak ik mij ook nog eens schuldig aan overvuldig gebruik van de drie puntjes en ik plaats graag een uitroepteken. Ik heb mijzelf het idee aangepraat dat met komma's tussen twee bijvoeglijke naamwoorden er eentje van de twee bijvoeglijke naamwoorden te veel staat. Dat doet de angst ontstaan er eentje van de twee te moeten schrappen. Ik ga er afstand van moeten nemen

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Robin ik vind die reactie van jou ook nuttig. Je zet me wel aan het denken met die komma's tussen 2 bijv.nw.'s en dat schrappen ervan :) Redhed wat is nou de uiteindelijke zin geworden?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eh.. hij is zo gebleven als hij was. Een tekst met alleeen bijv naamwoorden is misschien te veel, maar af en toe moet je iets lekker kunnen beschrijven. En als ik er allemaal losse zinnen van moet maken, wordt het ook weer zo lang. Ik laat hem voorlopig zo staan. Maar kijken wat de uitgever ervan zegt. Ik zal jullie op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen van deze zin ;) Als ik weer in Nederland ben zal ik eens kijken of ik die gids in een boekhandel kan vinden.