Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

interpunctie

Hoe doe je de interpunctie in de volgende zin: - “Kijk eens,” roept ze, “het regent blaadjes!” - "Kijk eens," roept ze. "Het regent blaadjes!" Wat is de beste optie? Of kan ik het beter zo doen? en welke is dan de beste? - "Kijk eens, het regent blaadjes!" roept ze. - "Kijk eens, het regent blaadjes!" Roept ze. Groetjes Lize

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ken je het boek "Schrijfwijzer" van Jan Renkema? Een absolute aanrader voor iedereen die serieus bezig is met schrijven.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
de eerste zin is goed volgens mij de tweede zin niet.. in je citaat staat een komma en het gaat verder met een hoofdletter dat kan niet. en dan de derde zin zo doe ik het altijd, maar ik zet nog een komma, na de aanhalingstekens (zie renkema) maar velen op de het forum doen dit niet of zetten de komma binnen de aanhalingstekens.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- “Kijk eens,” roept ze, “het regent blaadjes!” --> als dat kijk eens en het regent blaadjes één zin is, anders de 2e ervan maken. Mijn gevoel zegt de eerste - "Kijk eens," roept ze. "Het regent blaadjes!" --> zie opmerking bij de eerste - "Kijk eens, het regent blaadjes!" roept ze. --> kan ook, maar ik zou roept ze toch na kijk eens zetten want nu vraag ik me af wie dat nou zegt (of dat moet duidelijk zijn uit de contekst) - "Kijk eens, het regent blaadjes!" Roept ze. --> die is fout, 'roept' is een logisch gevolg van de zin die je zegt Ik zou trouwens dit schrijven: blaadjes," zoals je "Kijk eens," schreef. Dat ze roept zegt al dat er een uitroepteken hoort. Maar dat is persoonlijk, zoals Rietje zegt. @Griseo: schrijfwijzer, heeft die het dan altijd goed? Moet je daar dan altijd naar luisteren, ook al vind je het zelf niks?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een schrijfWIJZER, Aart. Geen schrijfWET. :) 'Kijk eens!'' roept ze. 'Het regent blaadjes!' 'Kijk eens!' roept ze, 'het regent blaadjes!' 'Kijk eens,' ried Griseo, 'in de Schrijfwijzer van Renkema.' En hij had gelijk.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
off-topic reactie op Aart. Nee Aart. Ik heb namelijk een hele expliciete mening over het gebruik van komma's. Dus wat komma's betreft, volg ik de Schrijfwijzer van Griseo. Maar Schrijfwijzer heeft wel een heleboel antwoorden gegeven op vragen die ik had.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Griseo: dan ben ik wel benieuwd naar wat jij vindt dat in de zin van Lize hoort. Ik keek trouwens even op je site (mooi trouwens, heel duidelijk) en las bij 'Persoonlijk' "Een woord, een zin dat mij kan ontroeren en/of raken." Ik dacht altijd dat het is: een zin DIE mij kan ontroeren en/of raken.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank. @ Griseo; goed idee om dat boek eens aan te schaffen. Komt op mijn lijstje. Maar zijn er geen vaste regels dan voor interpunctie? Ik dacht dat interpunctie altijd wel heel precies moet. Groetjes Lize

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee er zijn geen vaste regels. De ene uitgever wil ", de andere ," en de andere weer ' ipv ". En weet ik veel wat voor variaties nog meer.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Lize, was het maar waar. Dat zorgt, bij het redigeren van stukken van andere mensen, wel eens voor verwarring. Aan de andere kant geeft het ook een zekere vrijheid. Er zijn auteurs die daar dankbaar gebruik van maken. Wat ik al eerder schreef, op het gebied van komma's volg ik gedeeltelijk een eigen lijn.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Lize, Het klopt dat bijna alle uitgeverijen verschillende leidraden aanhouden voor de interpunctie. De ene wil dubbele aanhalingstekens, de andere enkele, de ene wil de komma's en punten binnen de aanhalingstekens sluiten, de andere juist per se erna... Zolang je niet bij een uitgeverij binnen bent is het vooral van belang dat je een bepaalde variant kiest en deze consequent volhoudt - verschillende interpunctievormen door elkaar staan nogal slordig. Er zijn echter inderdaad wel degelijk regels te geven die echt regels zijn - geen kwestie van voorkeur. Zo is deze variant - "Kijk eens, het regent blaadjes!" Roept ze. - gewoon echt fout. 'Roept' moet hier met een kleine letter. Wat je eerste twee voorbeelden betreft: die kunnen allebei. Als redacteur vind ik zelf '“Kijk eens,” roept ze, “het regent blaadjes!”' het mooist van die twee, omdat het citaat in feite een doorlopende zin is. Maar misschien is deze tekst voor heel jonge kinderen bedoeld, en dan is de eerste variant waarschijnlijk begrijplijker. Maar ze mogen dus allebei. Zie verder inderdaad Renkema's Schrijfwijzer - daarin vind je de regels, en alle mogelijk varianten van de regels. Secret Garden

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Huisstijl. Uitgevers hanteren huisstijl. Maar er zijn wel degelijk regels. Ik geef de voorkeur aan variant 1 van mariejeanne.