Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

leestekens etc.

Daar ben ik dan weer, na een lange pauze. Druk geweest met familieomstandigheden. Nog steeds wel een beetje, maar ik schrijf intussen wel weer. En dus komen de vragen als vanzelf. Staan de leestekens in deze zin goed? “Toe dan!” roepen ze in koor, “Vraag het dan!” Ik twijfel over de komma en in het verlengde daarvan over de hoofdletter V van 'Vraag'. Alvast bedankt voor het meedenken.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Toe dan!" roepen ze in koor. "Vraag het dan!" Je hebt een uitroepteken gebruikt, dat betekent volgens mij automatisch het einde van een zin.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij geeft een uitroepteken net als een vraagteken en een punt het einde van de zin aan. Maar na een komma komt geen hoofdletter.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeanet, bedoel jij nou wat Rosali zegt, of vind je hem op die hoofdletter na goed zoals hij er stond? Gek hè, ik heb er altijd een punt staan (achter 'koor'), en ineens dacht ik dat er misschien een komma moest. En dan slaat de twijfel toe, haha! Bedankt alvast, allebei!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Alvast dit: Wees spaarzaam met uitroeptekens. Liefst geen twee uitroepzinnen achter elkaar! En de combinatie !? kan niet.) Vetrek zonder *citaataanduiders! (*Dit woord ontleen ik uit Schrijfwijzer blz.384, het staat niet in het Groene Boekje of in het woordenboek.) "Toe dan! Vraag het dan." (1) Of wil je het anders zeggen?: "Toe dan, vraag het dan!" (2) Dat wordt dan: (1) "Toe dan!", roepen ze in koor. "Vraag het dan." (2) "Toe dan," roepen ze in koor, "vraag het dan." In zin (2) maakt de komma deel uit van het citaat en hij moet daarom binnen de aanhalingstekens. Natuurlijk kan zin (2) ook als volgt: "Toe dan, vraag het dan!", roepen ze in koor. (volgens Renkema, en ook een beetje volgens mij :) )

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(1a)"Toe dan!" roepen ze in koor. "Vraag het dan!" (Rosali) (1) "Toe dan!", roepen ze in koor. "Vraag het dan." (Koen) (2) "Toe dan," roepen ze in koor, "vraag het dan." (Koen) (3) "Toe dan, vraag het dan!", roepen ze in koor. (Koen) Deze voorbeelden zijn allemaal toegestaan. Tegenwoordig hebben enkele aanhalingstekens wel de voorkeur. Als er een uitroepteken of vraagteken binnen de aanhalingstekens staat, is een komma na de aanhalingstekens niet verplicht (heeft officieel wel de voorkeur). En in zin 2 kun je ook het uitroepteken in het tweede deel van de zin zetten. Dan krijg je: (4) 'Toe dan!', roepen ze in koor. 'Vraag het dan!' (Rietje) (5) 'Toe dan!' roepen ze in koor. 'Vraag het dan!' (6) 'Toe dan,' roepen ze in koor, 'vraag het dan!' (7) 'Toe dan!', roepen ze in koor. 'Vraag het dan.' (8) 'Toe dan!', roepen ze in koor. 'Vraag het dan.' (9) 'Toe dan, vraag het dan!', roepen ze in koor. (10) 'Toe dan, vraag het dan!' roepen ze in koor. AL deze zinnen worden goed gerekend!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het volkomen eens met wat je zegt. Ik geef wel de voorkeur aan Renkema. Als je acht tussen haakjes zet krijg je dit: (8). Ik doe het dan maar zo: ( 8 ). :P (maar dat tussen haakjes)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, dan was mijn eerst ingeving dus juist, dank allemaal! Ik ga mijn Renkema weer eens opsnorren. Interne verhuizing gehad, zie je. Kon 'm niet vinden.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trenke, een comma buiten de aanhalingstekens? Ik heb dat eigenlijk nog nooit in een boek gezien. "Toe dan!", roept ze in koor. Ik vind dat ook niet mooi.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rosali, ik vind het er ook niet uitzien, maar de vraag was hoe de zin correct gespeld kon worden. Op taaladvies staat het volgende: Als een samengestelde zin begint met een citaat, geldt dezelfde regel: eerst sluit het vraag- of uitroepteken het citaat af, dan volgt het aanhalingsteken. Daarna komt een komma voor de citaatuitluidende zin. Voorbeelden: (6) 'Is dat geen klinkklare onzin?', vroeg hij. (7) 'Dat is klinkklare onzin!', riep hij.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is toch een taalADVIESdienst? Je hoeft je er toch helemaal niet aan te houden? Ik doe het zelf niet, vind: "Toe dan," roepen ze. "Spring dan!" veel mooier dan: "Toe dan!", roepen ze. "Spring dan!" Dus gebruik ik die eerste.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is toch een taalADVIESdienst? Je hoeft je er toch helemaal niet aan te houden?
Aart, nee, dat hoeft niet. In mijn post van 8 november kun je lezen dat er maar liefst 11 manieren zijn om de zin correct te schrijven. Rosali merkte op dat ze een komma buiten de aanhalingstekens nog nooit gezien heeft, dus heb ik de bron waar staat dat de zin zo geschreven kan worden, genoemd. De reden dat de zin meestal niet zo geschreven wordt, is dat auteurs vaak de voorkeur geven aan alternatieve spellingen. Ik ook hoor, ik zou in het voorbeeld waarschijnlijk gaan voor nummer 6. :)

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hier een dialoog van een verhaal van mij, en wil graag weten of de leestekens goed staan en of dit een redelijke dialoog is?. Dit is nog maar mijn éérste dialoog omdat ik net pas ben begonnen met schrijven