Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Incident

Wat voor gevoel krijgen jullie bij het woord incident? Naar mijn mening wordt het tegenwoordig anders gebruikt dan voorheen. Zo hoor ik dat men op radio en tv 'incident' regelmatig in verband brengt met bv een moord. In ieder geval met een zware misdaad. Maar naar mijn mening is een moord echter geen incident. Wat vinden jullie?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een incident is voor mij iets dat maar weinig voorkomt, incidentieel ofzoiets. Een moord dus niet :P

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moord is voor mijn gevoel wel een incident. Na jullie reactie twijfelde ik en heb het woordenboek erbij gehaald. incident:storende gebeurtenis incidenteel:toevallig.bijkomstig,terloops Dus volgensmij is moord wel een incident.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moord hóórt een incident te zijn. Een enkele keer voorkomend, zeldzaam. Dit in tegenstelling tot structureel. Dan gebeurt iets per structuur, in het algemeen, netjes op volgorde. Als een incidenteel geval vaak voorkomt wordt het structureel, zoals bv. de spookvakken op hoger onderwijs en lesuitval overal anders. Helaas is moord op dit moment van incident verworden tot structuur. In een bepaalde organisatie of zo. De maffia of in Amsterdamse onderwereld.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het woord 'incident' wordt m.i. eufemistisch gebruikt door journalisten. Een moord is natuurlijk wel een 'storende gebeurtenis', maar je kunt er moeilijk bij zeggen dat het een 'toevallige, terloopse bijkomstigheid' is. Vaak worden meerdere - vooral nare gebeurtenissen - op tv onder de noemer 'incident' gerangschikt, waardoor het publiek niet verontrust wordt. Het gaat immers slechts om 'een incident'? Maar zo langzamerhand kunnen enkele incidenten toch uitgroeien tot trends of 'een verontrustende aaneenschakeling van zorgwekkende gebeurtenissen.' Ik denk dat ik jouw gevoel bij dit woord begrijp, Pluisebol.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaaaaaaaa, Marriejeanne. Dat is het helemaal! De misdaad wordt op die manier zo weggezwabberd. Dankjewel voor het verwoorden van mijn gevoel. ;-)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een incident is incidenteel en komt dus niet vaak voor, ik associeer het niet met iets zwaars zoals moord, maar eerder b.v. met een eenmalige knokpartij of zoiets dergelijks.