Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

meervoud

Het is misschien een vreemde vraag, maar is het meervoud van 'sleutelbeen' : sleutelbenen of sleutelbeenderen? Ik vermoed het laatste, maar als iemand het weet, dan zou ik het graag horen. bedankt bij voorbaat.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, echt hetzijn twee sleutelbeenderen. Niet zo als een scheenbeen ,twee sheenbenen. hier bedoel je een stuk van je been waar nog veel meer botten zitten, zoals bij onderarm en onderarmen. Bij je sleutelbeen bedoel je een stuk bot, bij twee sleutelbeenderen twee stukken bot die je als beenderen benoemt vanuit het skelet gezien. Tot zover het theoretische stuk. In het spraaktaalgebruik denk, ik weet het niet zeker, zeg je twee sleutelbenen. Het klinkt zoals die onderste die twee onderste extremiteiten, maar goed. Bovendien is een been iets om op te staan. Dat doe je echt niet op twee sleutelbenen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen: Een heupbeen - twee... (heupbenen) Een schaambeen - twee ... (schaambenen) Een kunstbeen - twee... (nee, dat is zielig) Een kraakbeen - twee ... (kraakbeenderen) Een sleutelbeen - twee... (sleutelbeenderen) Een schouderblad - maar dan toch geen twee schouderbladeren? Je zou er met veel creativiteit een mooi gedicht van kunnen maken. Van de botten en beenderen en bladeren van mens en dier. Oscar! :)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 sleutelbenen... benen aan een bosje sleutels.. nee het is echt sleutelbeenderen... is beenderen niet altijd het meervoud van een been als het verwijst naar een bot?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marriejeanne Een kunstbeen - twee... (nee, dat is zielig) Daar heb je gelijk in maar als je het zo in je lijstje ziet,sorry maar ik moest er toch om lachen :D om je tekst dan hé.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangezien de meerderheid het toch op sleutelbeenderen houdt en dat ook mijn eigen gedachte was, zal ik hiervan gebruikmaken. Marriejeanne, een leuk idee om daar een gedichtje over te maken, maar dat laat ik dan toch aan jou over. Iets zegt me dat jij dat veel beter kunt.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"een kraakbeen"... uh, volgens mij is er niet zoiets als "een kraakbeen" ;) Of hoorde dat in je creatieve opsomming?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Ja, aan tafel hier zeiden ze ook al dat dat niet kan: een kraakbeen. Misschien was het een typefoutje, zeg ik dan, en moest het een kaakbeen zijn? :) (Was ook de bedoeling, Jeanet ;) ).