Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat klinkt actiever?

Ik zit er een tijdje mee te worstelen.... maar wat vinden jullie dat actiever klinkt? wordt geplaatst of geplaatst wordt

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mmmm... het is allebei nogal passief. Bij iets dat "wordt geplaatst" vind ik dat de nadruk meer op het onderwerp ligt en bij iets dat "geplaatst wordt" vind ik iets meer nadruk op de handeling liggen, maar het verschil is zo miniem. Kun je de zin niet op een andere (actieve) manier formuleren?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben het met Nonne eens wat betreft de nadruk, maar zie geen verschil wat actieve vorm betreft.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is allebei precies even passief. Als de kast daar wordt geplaatst/geplaatst wordt komt hij het mooist uit. Actief: Als je de kast daar plaatst komt hij het mooist uit.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, ik vind plaatsen, wordt geplaatst is geplaatst allemaal passief. Kun je er niet van maken; neerzetten? Ik vind de handeling 'zetten' al actiever dan plaatsen. Of installeren? Dat zijn handelingen waarbij je fantasie meteen een actie ziet. Bij plaatsen is het zo lala.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Volgens mij, als ik mij goed herinner, is een zinsdeel met 'worden' altijd passief/negatief volgens Renkema. Om het aktief/positief te maken kun je beter een ander woord nemen, dus de zin ietsje veranderen zodat het aktiever is.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt allemaal.... idd word is sowieso passief, maar de woordvolgorde heeft daar gevoelsmatig ook wel een handje in tnx marlies dat is inderdaad een goeie tip... alleen het stukje waar het inmoest kon ik dat helaas echt niet toepassen...

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het werkwoord plaatsen kun je op veel manieren gebruiken. Dat maakt het lastig advies te geven Neerzetten en bouwen, klinken bijv. al actiever, maar ze moeten maar net in de zin passen.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dit was de zin: Wanneer de leerling geplaatst wordt op een door de ouders gekozen school Dus dat ging wat moeilijk :P Tis trouwens niet mijn zin... moest het om schrijven in normaal leesbare taal voor stage. (komt uit een onderzoeksraport)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zo dat is een lelijke zin :P en aardig passief. De ouders kiezen de school voor de leerling. Toen ... ofzoiets :P

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer de leerling ingeschreven wordt op een door de ouders gekozen school. Wanneer de leerling aangenomen wordt op een door de ouders gekozen school. Wanneer de leerling geaccepteerd wordt op een door de ouders gekozen school. Wanneer de leerling naar een door de ouders gekozen school gaat.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Aart, Ik vind altijd (nou ja, altijd is zo vaak) dat als een zin begint met 'wanneer'' dat ik dan een vraag verwacht. Ik vind het woord geen mooie klank hebben. In gedachten zet ik daar dan een ander woord voor in de plaats, zoals: als, op het moment, of iets anders dat beter past in de zin en de bedoeling van de zin. Kun je hier iets mee doen?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik kan er wel wat anders van maken: De leerling wordt gepest wanneer hij naar een school gaat die door zijn ouders is gekozen. Ofzoiets. is dat wel goed? :)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Aart, Is pesten het onderwerp van je boek? Boeiend, ik heb veeeeeeeel scripties gehad om te corrigeren en te begeleiden. Maar dat was je vraag niet. ;) De zin in het algemeen als mening/stelling klopt niet. Grammaticaal klopt hij wel denk ik, maar ik vind het woord 'wanneer' nog steeds misstaan. Je kunt hier net zo goed 'als' invullen (volgens mij.)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jacqueline: huh, mijn vraag? Nu snap ik pas wat je bedoelt, met die eerste zin die je schreef. En Lúthien stelde hier de vraag ;) maar ja, de vorige keer heb ik hier ook voor haar geantwoord... Lúthien, sorry. Misverstandje.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Aart. Ach, wat maakt het nou uit wie als eerste de vraag stelde. Ik antwoorde inderdaad op jouw reactie, maar het was een reactie op de oorspronkelijke vraag van Lúthien.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach ja, wat maakt het uit. Lúthien, in ieder geval succes met de zin enzo :P @Jacqueline: als en wanneer kan allebei ja. Ik gebruik altijd 'wanneer', 'als' klinkt in mijn oren juist alsof het KAN gebeuren. Niet dat het zeker is. Zoiets als in: Als jij Jacqueline bent, reageer jij op Lúthien.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha dankje :P maar t werd niets... rot rapport! iemand anders die iets meer rapport ervaring heeft doet het nu