Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

?,. vraagteken en of....

Ik kan mijn vraag van enkele weken niet terug vinden dus stel hem nog een keer.

Wat is volgens jullie het juiste gebruik van leestekens

1 'Is het nu al al af?', vraagt Elsbeth aan haar moeder.

2 'Is het nu al af,' vraagt Elsbeth aan haar moeder.

3 'Is het nu als af,' vraagt Elsbeth aan haar moeder?

4...

Dank voor jullie moeite

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

In antwoord op de vraag van topicstarter: nummer 4 is correct.

'Is het nu al af?' vraagt Elsbeth aan haar moeder.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Dat vind ik ook druk, Leonardo. Gelukkig bestaan er geen interpunctiewetten; ieder mag de leestekens plaatsen zoals hij/zij wil. Als hij/zij dan maar eenheid aanhoudt, dus consequent de ene of de andere manier toepast. 

Overigens kun je er leuke overwegingen bij bedenken. Ik herinner me een cursist die rondom alle leestekens steeds een spatie plaatste, omdat hij het zo krap vond zonder spatie. Het was iemand die zeer riant woonde, met een zee van ruimte om zich heen. Dan snap je dat kraptegevoel wel. Ik kon er niet zoveel tegen inbrengen, behalve dat het niet gebruikelijk was.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Thérèse schreef; Ik herinner me een cursist die rondom alle leestekens steeds een spatie plaatste, omdat hij het zo krap vond zonder spatie. Het was iemand die zeer riant woonde, met een zee van ruimte om zich heen. Dan snap je dat kraptegevoel wel. Ik kon er niet zoveel tegen inbrengen, behalve dat het niet gebruikelijk was.

Een spatie rondom alle leestekens ? !  Omdat je riant woont ! ?  Ik woon niet riant , maar dat is m . i . geen reden om b . v . een leesteken minder ruimte te geven dan !gebruikelijk. Ik beschouw dit meer als een voorbeeld van krapdenken - crapthinking !    

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leonardo Pisano schreef; Zelf vind ik dat "druk", maar theoretisch (vanuit consistentie-overwegingen) lijkt Jan R mij gelijk hebben.

Jan R schreef; "Geef de spelling wat speling", en natuurlijk is het prettig dat een emeritus hoogleraar tekstkwaliteit, taalkundig adviseur bij de Tweede Kamer, buitengewoon hoogleraar cultuurwetenschapper en bijzonder hoogleraar taalverzorging hetzelfde gelijk huldigt, maar theoretisch in de praktijk, die spelling - zeer waarschijnlijk - in een Draken/Elfenroman meer ruimte geeft. 

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Een spatie rondom alle leestekens ? !  Omdat je riant woont ! ?  Ik woon niet riant , maar dat is m . i . geen reden om b . v . een leesteken minder ruimte te geven dan !gebruikelijk. Ik beschouw dit meer als een voorbeeld van krapdenken - crapthinking !
   

:-)