Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Terwijl

Hallo allemaal, ik ben nog redelijk nieuw hier. Mijn account is denk ik nog geen uur oud, maar ik heb in eerste instantie dit account dan ook aan gemaakt om hier deze vraag te kunnen stellen. Al ben ik natuurlijk wel van plan om een vaste gast te worden hier op dit forum.

Even vooraf, ik weet dat er al een forum onderwerp is dat dit onderwerp enigszins aansnijdt en ik hoop dat ik niets tegen de regels doe door dit topic te openen maar mijn vraag is net wat anders.

Tijdens het schrijven erger ik me nogal vaak aan het woord "terwijl" en hoe vaak dat ik me gedwongen lijk te voelen het te gebruiken. Hier een kort tekstje als voorbeeld:

“Rustig aan, je kan nog een beetje zwak zijn” zei de vrouw terwijl ze opstond vanuit de stoel, “Hier, laat me je helpen” zei ze geruststellend, ze hielp hem recht op te zitten en legde een kussen achter zijn rug.
     “Wa, waar ben ik? Wie ben ik? Wa, wat is er gebeurd?” stamelde hij terwijl zijn zicht langzaam scherper werd.

     “Probeer rustig aan te doen, je moet je brein niet te veel belasten. Drink dit, het zal je hoofd wat rustiger maken”
     Zonder ook maar na te denken dronk hij van de beker en onmiddellijk stroomde er een vreemde golf  van energie door zijn lichaam. “Wow, wat is dit voor spul? Het is geweldig!” riep hij
     De vrouw grinnikte zacht terwijl ze terug in haar stoel ging zitten en richting hem draaide, “Om je vraag te beantwoorden over wat er is gebeurd, lang verhaal, maar in het kort… we hebben het verpest”
     “Dat merk ik. Maar wie is we en wat is er verpest, wie zijn, waar zijn…” mompelde hij terwijl hij over zijn slapen wreef.

Zoals te zien is, is alleen al in dit zeer kleine stukje het woord "terwijl" al drie keer gebruikt.
Nu zijn mijn vragen: Zijn er alternatieven voor "terwijl" of is het in teksten zoals hierboven onvermijdelijk om het op deze wijze te doen?
Voor mij lijkt het nogal "saai" en "over used", ben ik de enige?
 

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

“Rustig aan, je kan nog een beetje zwak zijn." Ze stond op vanuit de stoel. “Hier, laat me je helpen”

“Wa, waar ben ik? Wie ben ik? Wa, wat is er gebeurd?” stamelde hij. Zijn zicht werd maar langzaam scherper.

 “Dat merk ik. Maar wie is we en wat is er verpest, wie zijn, waar zijn…” Hij wreef over zijn slapen.

 

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zoals Leonardo zegt "terwijl" vermijden... Het is één van die woorden die heel veel gebruikt wordt, maar liefst zo weinig mogelijk voorkomt in je tekst. ("maar" trouwens ook, je kan niet geloven hoeveel keer ik het woord gebruik)... Hier is b.v. een lijst met woorden die te vermijden zijn (er zijn er nog meer hoor, trouwens: https://www.schrijfvis.nl/schrappen/

Diana geeft je al een mooie aanzet (al is nog zo'n woord)