Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rijlessen

Wat is het? 1. Ik heb rijlessen. 2. Ik krijg rijlessen. 3. Ik neem rijlessen. De situatie: iemand is aan het rijlessen (maar dat klinkt niet :P ) en we hadden een discussie over wat het juiste is.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
LOL, m'n sinds kort achttienjarige zoon komt toevallig drie minuten geleden binnen van zijn tweede rijles. Dolenthousiast en loeihard gereden, wel 80 :D . Wij gebruiken zowel optie 1 als 2. En optie 1 komt op mij actiever over dan 2.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bezig met rijlessen. Ik ben bezig voor mijn rijbewijs. Niet hoogstaand literair, maar zo zou ik het zeggen. :)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je rijlessen neemt, heb je ze nog niet, en als je ze hebt, krijg je ze. Duidelijk denk ik... :D Bij rijlessen nemen denk ik aan een voornemen dat te gaan doen. Ik heb ook even op internet gekeken, bij 'rijles nemen' wordt altijd verwezen naar een situatie waarin de lessen nog moeten beginnen. Als je rijlessen hebt, ben je bezig je rijbewijs te halen. Je krijgt de lessen vervolgens van een instructeur.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het: ik heb rijlessen als je er mee bezig bent. Als je alleen kijkt naar "lessen" dan héb je die. Ik heb dansles, franse les, computerles, kookles enzovoort. Je zou ook kunnen zeggen: had ik maar rijlessen genomen, maar dat is geschikt nadat je b.v. een onplezierige ontmoeting met een lantaarnpaal hebt gehad en je auto rondom de paal is gewikkeld en de agent vraagt of hij je rijbewijs even mag zien die je niet kúnt laten zien, omdat je hem nooit hebt gehad. Je zou "ja, maar ik krijg volgende week rijlessen voor mijn verjaardag" tegen de beste man als excuus kunnen gebruiken waarop hij je meewarig aan zal kijken en met een diepe zucht toch een bekeuring gaat uitschrijven. Met "ik neem rijlessen" kan ik niet zoveel. Of het moet al zo zijn dat je tegen je instructeur roept:" Nou heb ik al vijf jaar rijles van je gehad en wéér ben ik niet geslaagd; ik voel me zo onderhand behoorlijk genomen."

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je rijlessen krijgt is het eerder gratis :P Ik denk nu: 'Ik heb rijles', maar 'Ik ben aan het (rij)lessen'.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ook kan: Voor mijn verjaardag heb rijlessen gekregen (gratis, ja). Had ik ze maar niet (aan-)genomen, want ik ben als de dóód voor al die ingewikkelde handelingen en zo. Er staan ook heel veel bomen langs de weg, vind ik, dus ga ik midden op de weg rijden. Geeft mijn instructeur weer een ruk aan het stuur waar ik dan weer overstuur van wordt. Kortom: het is één doffe ellende.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bestaat er ook rijlesbijles voor aspirant-chauffeurs die niet zo goed kunnen meekomen in het verkeer?
Rijlesbijles? Lijkt me niet. Geschiedenislesbijles - 'ik krijg bijles in geschiedenis'; 'ik krijg bijles in rijden', of 'bijles geschiedenis'; 'bijles autorijden'. Of bedoel je iets anders? :P

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bestaat er ook rijlesbijles voor aspirant-chauffeurs die niet zo goed kunnen meekomen in het verkeer?
Rijlesbijles? Lijkt me niet. Geschiedenislesbijles - 'ik krijg bijles in geschiedenis'; 'ik krijg bijles in rijden', of 'bijles geschiedenis'; 'bijles autorijden'. Of bedoel je iets anders? :P
Rijbijles dan? Rijlesbijles is misschien eerder voor de rijschoolhouder die niet zo bekwaam is in rijles geven.