Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Woordenschat

Ik heb altijd een probleem met mijn woordenschat. Of ik nu een column, kort verhaal of gedicht schrijf, het probleem blijft overeind. Voor gedichten gebruik ik weleens synoniemenwoordenboeken, ik zou veel liever van mezelf een wat bredere woordenschat willen hebben. Tot nu toe heb ik de oplossing vaak gezocht in het gebruik van duurdere woorden, maar dat maakt een tekst soms moeilijker te begrijpen. Daarom mijn vraag: weet jij daar misschien een oefening om de woordenschat uit te breiden? Of tips en trucs?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Woordenschat hangt (vaak / soms) samen met beleving. Hoe genuanceerder de ervaring, de waarneming, des te meer mogelijkheden om te beschrijven. En zelf veel, veel lezen. Je kunt gewoon je woordenboek nemen en beginnen te lezen. Je komt de mooiste woorden tegen. We hebben hier ook ergens een topic over Mooie Woorden (dacht ik).

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt voor jou onbekende woorden (die je her en der tegenkomt) in een notitieboekje opschrijven en dan de betekenis opzoeken. Zo groeit je vocabulaire gestaag. Succes. :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt voor jou onbekende woorden (die je her en der tegenkomt) in een notitieboekje opschrijven en dan de betekenis opzoeken. Zo groeit je vocabulaire gestaag. Succes. :thumbsup:
Dit doe ik al. Mijn telefoon is mijn notebook, en alle situaties die ik leuk/humor vind, noteer ik daarin, evenals nieuwe woorden, ideeen voor columns. Eigenlijk mijn eigen hoekje (die heb ik thuis helaas niet)

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een schrijfoefening die ik een tijdje terug op internet gevonden heb (fictionwriting.about.com): Neem je woordenboek en sla het open op een willekeurige pagina. "Prik" met je ogen dicht een willekeurig woord en schrijf dit bovenaan een vel papier. Doe dit nog twee keer. Schrijf dan een verhaal waarin je deze drie woorden terug laat komen. Dit is een oefening die eigenlijk bedoeld is om een writer's block te overwinnen, maar het bijkomend voordeel is dat je je woordenschat er ook mee kunt vergroten. Om je woordenschat te vergroten zit er niets anders op dan nieuwe woorden met hun betekenis te leren, en ook vaak te gebruiken (zoals met bovenstaande oefening). Zonder dat laatste zakt alles weer binnen korte tijd weg. Ik zou trouwens het gebruik van synoniemen niet als doel op zich zien, want dan kan het al gauw erg gekunsteld worden. Maar goed, dat is mijn visie. Ik geloof niet zo in 'mooie woorden', mij gaat het om de manier waarop ze gebruikt worden. Net zoals één muzieknoot op zich niet mooi of lelijk is, maar de manier waarop hij in het muziekstuk gebruikt wordt.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel lezen vergroot ook je woordenschat. En blader zo af en toe in een woordenboek. In Word zit ook de optie "synoniemen", daar maak ik regelmatig gebruik van.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de voorgaande posters: veel lezen - kranten, tijdschriften (van damesblad tot opinieweekblad, bij wijze van spreken), boeken in allerlei genres. Sta even stil bij woorden die je (nog) niet kent, kijk of je de betekenis uit de context kunt halen, pak er een woordenboek bij ter controle. Eigenlijk precies zoals je dat doet wanneer je een vreemde taal wilt leren. Oefening baart kunst!

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kruiswoordpuzzels maken kan ook wel helpen (je komt woorden tegen waarvan je nog nooit hebt gehoord ;) ). Maar veel lezen is misschien wel de belangrijkste!