Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hema of De Hema

Wat vinden jullie van het gebruik van 'de' voor een winkelnaam? De Hema, de Super de Boer, de Ikea, de Blokker... Of moet het zijn: Hema, Super de Boer, Ikea, Blokker, zonder 'de'?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangezien je ook naar een HEMA/Ikea etc. kunt gaan is het volgens mij geen vast voorzetsel en is het dus HEMA. (met hoofdletters)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit lijkt me typisch zo'n geval waarbij de spreektaal invloed uitoefent op de geschreven taal. Als we 'de Hema' zeggen, bedoelen we eigenlijk 'De winkel van Hema'. Net zoals 'de Ikea' eigenlijk 'de vestiging van Ikea' betekent. 'Ik ga even naar de Hema toe'. Als we het lidwoord gebruiken, doelen we op de materiële vorm, een gebouw waar de merknaam aan is gekoppeld. Het hangt daarbij af van de vraag hoe bekend we zijn met een bepaald merk, en of het wel klinkt. We tanken wel bij 'de Shell', maar niemand zul je ooit horen zeggen dat hij of zij heeft getankt bij 'de BP'. Tandpasta koop je ook niet bij 'de DA'. Daar laten we het lidwoord weg zonder erbij na te denken, al zal dat van persoon tot persoon verschillen. Het is een gevoelskwestie. We eten bij McDonalds, of bij de Burger King. Een lidwoord lijkt van een merknaam soms ook een soort koosnaampje te maken, we drukken er onze verbondenheid mee uit. Spreken we specifiek over de merknaam, dan hoort er hoe dan ook geen lidwoord voor. 'Bij HEMA zijn de werknemers vanochtend in staking gegaan.' En ook: 'Marktleider Shell heeft vanmorgen zijn brandstofprijzen verhoogd'.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Echt Hema! Wie rekent, koopt bij Wibra. Dat zeg ik: Gamma! AH blijft op de kleintjes letten. Zelf gebruiken de ondernemers / ondernemingen over het algemeen geen de. Maar toch: ... dé Bank (welke bank was dat ook weer?) Dus er zit zeker een gevoelsmatigheid in.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit klinkt wel: Ik ga naar Albert Heijn. Dit klinkt niet: Ik ga naar HEMA. Dit klinkt wel: Ik ga naar V&D. Dit klinkt niet: Ik ga naar Wibra.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
HEMA is natuurlijk wel een afkorting. om het voorbeeld van Eigen aan te halen; Ik ga naar Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam klinkt inderdaad niet. Daar hoort die 'de' echt tussen. In die zin is het meer een historische component dan een emotionele. AH en V&D hebben die de niet nodig en klinken dus wel, Wibra weet ik niet waar dat voor staat.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
AH en V&D zijn afkortingen van persoonsnamen. 'Ik ga naar Appie Heijn,' 'Ik ga naar Dirk', 'Ik ga naar V&D,' kun je allemaal wel zeggen. Maar niet: 'Ik ga naar de Dirk,' 'Ik ga naar de Appie Heijn', 'Ik ga naar de V&D.' Alhoewel: ik ga toch wel eens naar de V&D. Niet vaak :) , maar toch.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toevallig of niet. In de laatste uitgave van Onze Taal (nr. 4) staat een heel artikel over een onderzoek dat hiernaar is gedaan: http://www.onzetaal.nl/tijdschr/0904.php Hans Heestermans 'Albert Heijn' of 'de Albert Heijn'? Het lidwoord voor supermarkten, boektitels en omroepen: de resultaten Doet u boodschappen bij 'Aldi' of bij 'de Aldi'? Kijkt u inderdaad naar 'de KRO', maar naar 'BNN' – zonder lidwoord? Deze en soortgelijke vragen legden we u vorig jaar oktober voor. De kwestie bleek erg te leven: maar liefst drieduizend Onze Taal-lezers lieten ons weten wanneer ze wél een lidwoord gebruiken en wanneer niet. Een overzicht van de uitkomsten.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms hoort het lidwoord gewoon bij de naam: - De Telegraaf, - de Volkskrant. Waarbij we het lidwoord bij Volkskrant met een kleine letter schrijven, omdat de krant nou eenmaal die naam draagt.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
AH en V&D zijn afkortingen van persoonsnamen. 'Ik ga naar Appie Heijn,' 'Ik ga naar Dirk', 'Ik ga naar V&D,' kun je allemaal wel zeggen. Maar niet: 'Ik ga naar de Dirk,' 'Ik ga naar de Appie Heijn', 'Ik ga naar de V&D.' Alhoewel: ik ga toch wel eens naar de V&D. Niet vaak :) , maar toch.
Ik zeg het wel altijd. Spreektaal, denk ik. Of een onbewuste: 'winkel van...'

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ga nu naar DE Albert Heijn. Ik kan het niet helpen, dat zeg ik echt. Ik zeg ook naar DE Hema. DE Dekamarkt en DE Vomar. Maar je schijnt echt niet HET Haarlems Dagblad te mogen zeggen, je moet zeggen Haarlems Dagblad... (maar HET is wel een k...krant)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En als je echt twijfelt, kun je altijd even naar bijv. de HEMA-site surfen om te kijken hoe ze het zelf gebruiken. Als daar staat: 'Wilt u werken bij De HEMA?' dan mag je ervanuit gaan dat 'De HEMA' kan (zo noemen ze zichzelf dan immers).

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DE Albert Hein, DE Dirk van den Broek, DE Ikea, DE V&D, DE Hema, DE Blokker. Zo zeg ik het, en het heeft wel wat, het 'de' ervoor :) Ook al staat er op de sites van de Hema en de Ikea dat er geen 'de' voor staat. 'Werken bij Ikea' en 'Werken bij Hema'. Zou dat eigenlijk uitmaken?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zet ook vaak (onbewust) overal lidwoorden voor. Wel handig topic dit, want ik twijfel daar toch regelmatig over.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zeg ook altijd de Dirk, de Appie, de Hennes, de Hema. Over de Hema gesproken, er zit hier in Amerika een winkel die ik de nep-Hema noem. Officieel is het de Target. Lijkt op de Hema, maar het is het allemaal net niet.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een heel moeilijke vraag eerlijk gezegd. Maar ik ZEG altijd de HEMA... Maar het IS gewoon HEMA. Maar ik ga naar Albert Heijn, niet naar de AH... Heel lastig dit. Ik denk dat het met gewoonte te maken heeft. Dus met de spreektaal. Hoe het echt moet als je het opschrijft, weet ik echt niet. Ik zou zeggen zonder lidwoord...