Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

doel of doelwit?

Hallo, Ik zit al een tijdje te ploeteren over deze zin: "De vuist trof zijn doel." Weet niet of het "De vuist trof zijn doel" of "De vuist trof zijn doelwit" moet zijn... Wie o wie helpt me? Bij voorbaad dank! Groetjes van Toms

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van synoniemen. net heb ik het volgende gehaald; Tusschen doelwit, mikpunt en doel bestaat dit verschil, dat wij ons naar een doel zelf voortbewegen, het persoonlijk trachten te bereiken, terwijl bij doelwit en mikpunt alleen onze krachten in zekere richting worden aangewend. Het doel, dat Julius Caesar nooit uit het oog verloor, was de eerste persoon in Rome te worden; zich hoe langer hoe meer in de volksgunst te dringen was daarom het voornaamste doelwit van zijn streven. Iemand tot het mikpunt van zijne spotternijen maken. Doeleinde is slechts eene versterking van doel, en het meervoud doeleinden doet dienst als het ontbrekende meervoud van dit woord. Een nieuwmodisch zakmes dient tot allerlei doeleinden. Misschien een beetje gedateerd maar de vraag wordt duidelijk beantwoord, lijkt me. Groetjesss

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind 'Zijn vuist trof doel' veel sterker overkomen. Zo is het toevallig ook.... ;)