Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

"Hetzelfde", "zoals" of... ?

Soms kan een zinnetje ineens zo raar worden als je niet op het goede woord komt. Dat heb ik met de laatste zin uit het stukje hieronder. De zinnen daarvoor heb ik er ook even bij laten staan, dan geeft het een kleine indruk van het geheel. Het gaat dus om het woordje "hetzelfde". Op de één of andere manier voelt het niet goed, loopt het niet lekker. Het woord "zoals" maakt het er ook niet beter op.... geloof ik?! Suggesties? ‘Luister eens, liefje. Ik weet dat je snel onzeker bent, maar je kunt mij vertrouwen.’ Vincent keer even snel opzij. ‘Echt, ik ben niet hetzelfde als je vader.’

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar even 3 suggesties: "Echt, ik ben je vader niet." "Echt, je vader en ik zijn heel verschillend." "Echt, ik ben niet als je vader."

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik mis in de zin wat hij niet is. 'Liefje' heeft bevestiging nodig. Ik zou schrijven: "Ik ben niet zo'n klootzak als je vader."

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Echt, ik ben niet dezelfde als je vader." "Echt, ik doe niet zoals je vader." "Echt, ik doe niet zoals je vader deed."

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm, leuke ideetjes! Dat van Pluis komt geloof ik wel het beste in de buurt van wat ik zoek. Maar dan zoiets als: "Echt, ik ben heel anders dan je vader." Dat is het toch ook nog niet helemaal nu ik het zie staan. Mijn hemel... ik ben lastig vandaag! :rolleyes:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Echt, ik ben anders dan..." Hij noemt de naam niet, maar ze weten allebei wie hij bedoelt.
Dat past niet zo goed in het volgende stukje. Want direct hierna komt dit... ‘Nee, gelukkig niet,’ zei Linda met een diepe zucht. Ze wist ook wel dat dáár de basis van haar onzekerheid lag. Hij was voor haar zonder meer een geweldige vader geweest, maar als echtgenoot van haar moeder had hij volledig gefaald. Kortom, het woord "vader" moet echt in die zin komen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat denk je van: "Echt, ik lijk niet op je vader."? "Echt, ik ben niet gelijk je vader."? Verder vind ook ik; "Echt, ik ben niet als je vader." Heel mooi beschreven, maar of het ook het meest geschikt is moet jij zelf uitmaken.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga eerst maar verder schrijven aan het verhaal én er een nachtje over slapen. Morgen zie ik het misschien heel anders. Bedankt voor al de reacties!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie wel wat in wat Jommeke zegt. en in plaats van klootzak dan misschien Ik ben niet zo onbetrouwbaar als je vader of wat je dan ook maar invult. Dat kan alleen als degene die het zegt precies door heeft (door denkt te hebben) wat haar onzekerheid inhoud. dat geeft een kans te laten zien waar de vader precies de fout in ging. grappig dat één worod zo belangrijk is.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gevoelsmatig (op basis van de zinnen hierboven) vind ik de insteek van Jommeke duidelijker en meer zeggingskracht hebben dan de wat algemenere vergelijking 'ik ben niet hetzelfde als'. Misschien, jij ook? Ben benieuwd morgen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voorlopig ga ik voor: "Echt, ik ben heel anders dan je vader." Gevoelsmatig is dat (ik ken het gehele verhaal) wel de beste opossing. Mijn dank voor al de reacties! http://www.mediawatchers.nl/smileys/hoi.gif

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voorlopig ga ik voor: "Echt, ik ben heel anders dan je vader." Gevoelsmatig is dat (ik ken het gehele verhaal) wel de beste opossing. Mijn dank voor al de reacties! http://www.mediawatchers.nl/smileys/hoi.gif
Erop ingaan met een tegenstelling (het woord 'niet' gebruiken, bijvoorbeeld) geeft een krachtigere nadruk. Nu vind ik het persoonlijk zwakjes overkomen. Het gebruik van hetzelfde en alsof is niets mis mee, al moet je in deze zin geen van beiden gebruiken. 'Echt, ik ben niet als je vader.' Thats it. 'Echt, ik ben heel anders dan je vader,' klinkt te langdradig. Het woord 'heel' is al een schepje er bovenop, daardoor lijkt het alsof het duidelijk genoeg is en je het dan maar zo oplost. Misschien is het smaak. Ik zou in ieder geval niet zo belangrijk vinden als er 'Echt, ik ben heel anders dan je vader,' staat, tenzij dat je bedoeling is. Maar dat betwijfel ik, immers: je hebt er een topic over aangemaakt.